EAT / Recepten & Trends

HET KETOGEEN DIEET: ALLES WAT JE MOET WETEN

ketogeen dieet - keto dieet - koolhydraatarm dieet - dieettrends - diëten

Het ketogeen dieet of zoals sommige mensen het liever noemen; het Keto of koolhydraatarm dieet gaat over veel eiwitten en vetten binnen krijgen. Hieronder vind je alles wat je wilt weten over dit eetpatroon.

Vind hier alles wat je moet weten over het ketogeen dieet > 

Het ketogeen dieet is geen nieuwe dieethype. Het is eigenlijk een oude methode in een nieuw jasje. Zo is het ketogeen dieet al 95 jaar geleden ontwikkeld om epilepsie bij kinderen te behandelen. Ook het Atkins dieet uit de jaren 70 maakte al gebruik van ketose. Je ziet de laatste jaren veel blogs en dieetboeken verschijnen over het ketodieet, omdat je er naast het afnemen van epileptische aanvallen ook goed mee kunt afvallen.



Hoe werkt het?

Normaal haalt je lichaam de energie uit koolhydraten zoals aardappelen, brood, rijst en pasta. Bij het keto dieet eet je veel vetten en weinig koolhydraten. Als je lichaam weinig koolhydraten binnenkrijgt schakelt het over op de vetverbranding. Je lichaam breekt de vetten af tot zogenaamde ketonen en dit proces wordt ketose genoemd. Bij het keto dieet zijn dus niet de koolhydraten maar de ketonen de belangrijkste energiebron voor je lichaam.

Ben je al overtuigd? Vind hier 11 x lekkere keto recepten > 

Wat is ketose precies?

Je lichaam raakt in ketose als je per dag minder dan 50 gram koolhydraten eet. Als je minder of geen koolhydraten meer eet gaat je lichaam op zoek naar een alternatief. Daarom gaat het je opgeslagen vetten afbreken en deze vetverbranding wordt ketose genoemd. Je lever vormt dan de zogenoemde ketonlichamen en je lichaam gebruikt deze als brandstof voor je hersenen.

Koken

Na hoeveel dagen kom je in ketose?

De meeste mensen raken pas na 48 uur in ketose. Ketose kan optreden in ongeveer 38 uur na het begin van het vasten. De voordelen van het ketose proces, zoals je fitter gaan voelen begint pas na 4 dagen.

Ook interessant! Vind hier alles wat je moet weten over het pioppi dieet >

Wat mag ik eten?

Minder dan 50 gram koolhydraten per dag betekent dat je geen fruit en zoete groenten (zoals wortels) mag eten. Natuurlijk mag je ook dan dus ook geen zoetigheden, maar daarvoor in de plaats kun je bijvoorbeeld taarten of koekjes bakken op basis van amandelmeel, zoetstof en slagroom.  Je eet vooral veel vette voeding. Je dagmenu bestaat bij dieet uit:

– Veel dierlijke vetten zoals biefstuk, worstjes, salami, karbonade, rookworst, hamburgers
– Volle kwark of yoghurt
– Voeding op basis van mayonaise zoals eiersalade
– Olijfolie en roomboter
– Recepten met veel slagroom, mascarpone of creme fraîche
– Recepten met veel kaas, brie en spekblokjes

Belangrijk! Niemand is perfect en geen dieet is perfect. Als je dit dieet voor een goede gezondheid en gewichtsverlies gebruikt, zul je waarschijnlijk verschillende fouten gaan maken; dit is normaal. Zorg altijd dat je genoeg research doet wanneer je met een dieet begint en wees niet te streng voor jezelf.



Gerelateerde artikelen