Je tickets & koffers staan klaar, je Out of Office-modus staat aan en je bent aan ‘t popelen om op vakantie te gaan. Totdat je opeens ziet dat het feestje niet meer doorgaat… Maar wist je dat er regels in de Europese Unie hierover zijn én dat je niet zomaar aan je lot mag worden overgelaten? Hier heb je recht op als jouw vlucht geannuleerd is!
Is jouw vlucht geannuleerd? Van eetvouchers tot een geldcompensatie, hier heb je recht op >
Kosteloos omboeken of geld terug
Bij een geannuleerde vlucht moet de vliegtuigmaatschappij altijd kosteloos een alternatief aanbieden. Zie je liever af van het aangeboden alternatief? Omdat deze bijvoorbeeld pas de volgende dag gaat of omdat je zelf liever een nieuwe vlucht boekt. Dan mag je het weigeren en de volledige ticketkosten terugvragen aan de luchtvaartmaatschappij. De maatschappij is dan verplicht om je geld dan binnen 7 dagen terug te geven.
Let op: de luchtvaartmaatschappij mág vouchers aanbieden. Alleen ben je niet verplicht om deze aan te nemen en kan je tóch om je geld terug vragen.
Transfer, hotelovernachting en vouchers
Je vlucht is geannuleerd en je hebt de alternatieve vlucht geaccepteerd, máár nu moet je een dag langer blijven of vertrekt je vlucht vanuit een andere luchthaven. In deze scenario’s is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je een (gratis) transfer te geven naar het andere vliegveld. Óf een hotel voor jou te boeken. Het is namelijk niet de bedoeling dat je extra kosten maakt vanwege een annulering door de luchtvaartmaatschappij.
Food is also on them! Naast een transfer of hotelovernachting, heb je bij vertragingen vanaf 2 uur wachttijd ook recht op eet- en drinkvouchers in redelijke hoeveelheden. Zodat je niet uit eigen zak je ontbijt, lunch of diner hoeft te betalen! En met de hoge prijzen op het vliegveld, is dat wel fijn.
Na de afbeelding meer tips bij annulering vlucht >
Een geld compensatie
Wanneer je bij een annulering – geldt overigens ook bij vertragingen – meer dan drie uur later op je eindbestemming aankomt, heb je recht op een schadevergoeding. Deze geld compensatie kan variëren van minimaal € 250 tot maximaal € 600. Dat ligt namelijk aan het aantal kilometer je afreist. Zo krijg je bij vluchten tot 1.500 kilometer € 250, bij vluchten tussen de 1.500 – 3.500 kilometer heb je recht op € 400. En bij vluchten van meer dan 3.500 kilometer is dat bedrag € 600.
Maar hier zitten ogen en haken aan. Zo heb je bijvoorbeeld geen recht op een geld compensatie als de annulering komt door onverwachtse weersomstandigheden, stakingen op de luchthaven, bij gevaar op land van bestemming en als er schade aan het vliegtuig is buiten de schuld van de luchtvaartmaatschappij.
Hoe regel je dit?
Kom je op het vliegveld erachter dat je vlucht geannuleerd is? Ga dan direct naar een balie, daar helpen de medewerkers je verder. Als het goed is bieden zij uit zich zelf een kosteloze omboeking en eetvouchers – maar het is natuurlijk nooit verkeerd om je eigen rechten te weten. De geldcompensatie moet je vaak wel najagen. Maar dat kan makkelijk door een claim in te dienen via de website van de luchtvaartmaatschappij. Met bewijzen van je vliegticket en annulering.
Heb je gevraagd om een terugbetaling van je ticket en een claim ingediend voor een schadevergoeding, maar niet gekregen? Dan kun je een claim indienen bij de kantonrechter. Dit moet wel binnen twee jaar na de vluchtdatum!
Heb je zelf je vlucht geannuleerd?
Wil je zelf je vlucht annuleren of heb je al je vlucht geannuleerd en wil je hiervoor een vergoeding? Dan is het belangrijk dat je een reisverzekering hebt, met een annuleringsverzekering én een geldige reden. Per reisverzekering kunnen de polisvoorwaarden verschillen, dus let daar goed op tijdens het aansluiten daarvan. Hier vind je alles wat je moet weten rondom een reisverzekering >