Duizendpoot Ron Simpson opende in Amsterdam zijn tweede avocadorestaurant en lanceerde onlangs een kookboek. Hierin deelt hij culinaire creaties en recepten van deze supervrucht. Naast ondernemer is hij een verdomd goede storyteller. Tijd om zijn verhaal aan jullie mee te geven.
Wanneer wist je dat je ondernemer wilde worden, in plaats van voor anderen te werken?
‘Het heeft niets met anderen te maken. Sterker nog: ik vind het heerlijk om voor iemand te werken. Dat betekent dat iemand iets bedacht en doordacht heeft en daar de leiding over neemt.
Ondernemer ben ik geworden, omdat alles wat ik wilde nog niet bestond. Als het er niet is, dan kun je ook niet voor een bedrijf of een persoon werken. Door te kijken naar wat ik tekort kwam in mijn dagelijkse en professionele leven en vervolgens uit te vinden dat dat er niet was, kwam ik op ideeën. Zo begon het ondernemerschap voor mij – ik begon marktinvullend te werken.’
Hoe ben je aan de kennis gekomen om deze marktgaten op te vullen?
‘Door fearless te zijn. Ik ben niet bang om te weinig kennis te hebben of om risico te nemen. Het hoort bij ondernemen en hoewel ik begrijp dat niet iedereen die fearless attitude heeft, gaat het me gemakkelijk af.
Het is zonde om niet door te hebben wat je allemaal wel weet, en je in plaats daarvan te focussen op wat je niet weet. Als je iets niet weet, dan is de grootste bibliotheek ter wereld altijd binnen handbereik en kun je jezelf vrijwel alles aanleren. Bang zijn is niet nodig.’
”De dag nadat ik mijn KvK-registratie had, werd er 300 miljoen funding ingetrokken.”
Heeft jouw fearless attitude wel eens tot een flop geleid?
‘Absoluut. Toen ik 17 was, begon ik met mijn allereerste bedrijf ‘de Vantegenwoordigers’. Een initiatief waarmee ik schoolvoorlichtingen cooler wilde maken door inspirerende mensen uit mijn vriendengroep voor de klas te zetten.
Dat idee ben ik gaan uitvoeren. Er kwam een design, logo, passende huisstijl, standaard mails en eerste afspraken. Alles had ik opgezocht en klaarliggen, dacht ik. Zo wist ik dat er genoeg subsidie was voor scholen en het onderwijs.
De dag nadat ik mijn KvK-registratie had, werd er 300 miljoen funding ingetrokken. Het waren dan wel externe factoren, maar ik flopte wel. Dan word je gelijk met je neus op de feiten gedrukt.’
Leidde dat ertoe dat je niet meer ‘durfde’ te ondernemen op dat moment?
‘Nee, je moet ook inzien dat een fout niet per se bij jou hoeft te liggen. Tuurlijk, mensen hadden kunnen zeggen dat ik meer onderzoek had moeten doen en me meer had moeten verdiepen. Maar ik was 17, come on. Het heeft me niet afgeschrikt, want falen is niet het einde van de wereld.’
Heb je een leermeester?
‘In de afgelopen 15 jaar heb ik een aantal mentoren ‘verzameld’ waar ik heel trots op ben. Toen ik The Avocado Show ging openen, heb ik al mijn mentoren uitgenodigd en zaten we met 14 man in een ruimte te brainstormen over het concept.
Zij stelden kritische en overkoepelende vragen die cruciaal zijn voor houvast in een plan. De verschillende invalshoeken zorgden ervoor dat ze onderling discussies kregen over het concept dat ik had bedacht. Ze waren zo met me mee aan het denken. Het was heel leerzaam en tof.’
Hoe heb je deze leermeesters bij je gehouden?
‘Ik geloof in één ding. Als ik iets voor jou doe, klein of groot, dan verwacht ik per definitie niets terug. Dat is een wijze les van mijn vader geweest. Je kunt wel dingen terugvragen, maar je mag geen ‘ja’ verwachten.
Doordat ik zo door het leven ben gegaan, heb ik duizenden favors aan mensen verleend zonder iets terug te krijgen. Dat heeft zich ‘uitbetaald’ in het feit dat toen ik The Avocado Show opzette, iedereen zomaar hulp aanbood. Maar niet alles is een ruilspel in het leven.’
De ‘perfecte’ business pitch in 5 stappen >
Merk je dat je anders behandeld wordt, nu je bekendheid hebt met The Avocado Show?
‘Ja, maar het gekke is eigenlijk dat ik mijn hele leven al anders ben behandeld. Op de een of andere manier haalde ik altijd voordeel uit dingen. Omdat ik mensen kende of dingen anders deed. Tegelijkertijd had ik heel veel ruis om me heen. Iedereen ‘dacht’ me ergens anders van te kennen en had een andere beschrijving over mij.
Nu is dat één ding geworden. Iedereen zegt hetzelfde en iedereen begrijpt nu wat we doen en zien dat we er goed in zijn. Dus ja, als ondernemer word ik zeker anders behandeld: ik word serieuzer genomen en krijg hele bijzondere kansen aangeboden die keer op keer leiden tot hoogtepunten.’
Worden al deze hoogtepunten op een gegeven moment niet normaal?
‘Het wordt niet normaal, maar you need to act normal. Dat wordt geadviseerd aan mensen die deze wereld betreden. Act like you’ve been here before. Dat is de grote truc. De eerste keer in een privéjet of een ontmoeting met een beroemdheid? Doe alsof je het al eerder hebt gedaan. Dat betekent overigens niet dat je het niet leuk of spannend mag vinden.’
”Als jij niet begrijpt hoe je tegen die mensen moet praten, dan hoef je eigenlijk ook niets te zeggen.”
Naast doorzettingsvermogen spelen ook je marketing skills een belangrijke rol in je successen. Wat is hiervoor je gouden tip?
‘Marketing draait maar om één ding. Wat wil degene die jij probeert te bereiken zien, doen of meemaken. Als jij niet begrijpt hoe je tegen die mensen moet praten, dan hoef je eigenlijk ook niets te zeggen. De plank wordt hier – zelfs op het hoogste niveau – nog zo vaak misgeslagen.
Weten wie je bent, tegen wie je het hebt en wat je wilt zeggen is zo basic dat ik niet snap hoe dat mis kan gaan. Dat is voor mij de absolute basis. Vervolgens ga ik nadenken over hoe ik iets kan toevoegen. Want als ik iets verkoop, dan wil ik ook echt dat het iets voor je doet.’
Dit herken je als je in de horeca werkt >
Even over avocado’s en duurzaamheid – hoe ga jij om met de ruis hieromheen?
‘Deze vraag krijg ik zo vaak, omdat er heel veel mensen zijn die hebben gelezen of gehoord dat er ‘iets’ met avocado’s en water is – vaak zonder goede bron. Ook ik had veel vragen rondom dit onderwerp en daarom ben ik letterlijk naar de bron toegegaan.
Ik heb een documentaire gemaakt over het waterverbruik van de avocado en kwam erachter dat het groeien hiervan wereldwijd een aparte tak van sport is. In de documentaire worden ‘de grote vraagstukken’ belicht. Over het waterverbruik, het sociale aspect, het kappen van bomen tot het kartel van Mexico. Ik kwam erachter dat er helemaal geen watertekort is en er vrij weinig aan de hand is wanneer je avocado’s verbouwt onder de juiste omstandigheden en in het juiste klimaat.
Kortom, het is een vreselijk complex verhaal, maar juist daarom moet het beeldmateriaal kloppen, anders haak je af. De docu wordt in twee delen uitgebracht. Een korte versie van 10 minuten is binnenkort al klaar en komt op de website en onze socials. De uitgebreide versie is aan het einde van dit jaar te bekijken.’
Ondernemer Ron Simpson | The Avocado Show
Je werkt ontzettend veel. Hoe kom je vervolgens tot rust?
‘Ik kom tot rust door de gekste dingen. Zo kan ik in de alle drukste stad ter wereld tot rust komen. En of ik nou met al mijn vrienden ben of uiteten ga met mijn vriendin, zodra ik niet aan het werk ben, kan ik ontspannen.
Ik wil dan luisteren in plaats van spreken; ervaren in plaats van produceren. Lachen of leren. Ik kan zo genieten van energie van andere mensen en plekken. Ik raak geïnspireerd en de seconde dat ik dan weer aan het werk ga, gebruik ik al die inspiratie voor nieuwe dingen.’
Zoals?
‘Naast een kookboek zou ik heel graag nog een eigen boek willen schrijven. Ik wil eigenlijk elke vorm van storytelling doen. Oneindig vaak. Er zijn nog zoveel dingen die we kunnen delen met elkaar.’
Meer interviews met inspirerende ondernemers lees je hier >
The Avocado Show
Daniel Stalpertstraat 61 HS
1072 XB Amsterdam
The Netherlands
The Avocado Show Boutique
Willemsparkweg 152-H
1071 HS Amsterdam
The Netherlands