D

DIGITAAL DRANKJE MET… RACHEL PERSOON, OWNER VAN COMMUNICATIEBUREAU TYPHOON HOSPITALITY

rachel persoon - typhoon hospitality.- girlsboss interview - girls who magazine

Girls Who Support!
Wie? Nou, creatieve ondernemers.
En hoe dan? Door ff met ze te bellen, en hun verhaal op digitaal papier te zetten, for everyone to read.
In ons nieuwe rubriek ‘digitaal drankje met..’ bellen we – geheel in stijl, vanaf de keukentafel met de telefoon in de ene en een glaasje wijn in de andere hand – ondernemers die getroffen zijn door de corona crisis. Hoe reageren zij hierop? 

Welk effect deze toestand op hun bedrijf heeft, wat ze bedenken om hun business op de been te houden en hoe ze een stukje positiviteit uit de crisis weten te halen – het komt allemaal aan bod in deze eerlijke reeks. Wij houden jou up-to-date van alle creatieve, nieuwe business ideeën die deze crisis met zich meebrengt. Dit keer een digitaal drankje met Rachel Persoon, eigenaresse van Typhoon Hospitality – een social media & PR-bureau, gespecialiseerd in horeca.

Neni, Bar Dak en Izakaya en nog veel meer van jullie klanten zijn bekend onder de meeste Girls Who lezeressen, maar wat doen jullie bij Typhoon Hospitality precies voor deze zaken?

”Wij zijn een marketing en communicatie bureau die horeca ondernemers helpt met hun marketing, PR & social media om zo meer naamsbekendheid te generen onder gasten en daarmee meer omzet. Eigenlijk dus een externe marketing afdeling van veel horeca ondernemers. Van heel groot tot heel klein en van heel chique tot heel laagdrempelig.”

”Je kan je voorstellen dat met 30 – 40 klanten die allemaal tegelijk de deuren moesten sluiten het chaos was.”

Communicatie voor horeca, die coronacrisis zal voor jullie business een ramp zijn!  

”Absoluut. Het begon eerst met de hotels, die merkten al iets eerder dat toeristen wegbleven en dat de zakelijke markt alle reizen en events cancelden. En toen kwam natuurlijk op zondagavond 15 maart het bericht dat alle horeca een half uur later dicht moest. Je kan je voorstellen dat met 30 – 40 klanten die allemaal tegelijk de deuren moesten sluiten het chaos was.

De grote vraag is dan: wat ga je communiceren op social media? En op je website? En naar de media? Daarnaast moest ieder bedrijf beslissen wat ze gingen doen: ga je dicht? Ga je bezorgen? En zo ja hoe gaan we dit communiceren zodat de hele doelgroep weet dat we gaan bezorgen? Die eerste week was voor ons dus heel bizar.”

Deze restaurants bezorgen hun eten tijdens de crisis

Dus waar voor de meeste klanten van jullie het werk stil ligt was het voor jullie topdrukte de afgelopen weken?

”Het zijn gekke weken. Vanaf het moment dat de persconferentie die zondagavond was afgelopen stond iedereen meteen klaar om vanuit huis alles te regelen voor onze klanten. PR managers die berichten moesten gaan pitchen, Social Media managers die de hele content opnieuw moesten maken, en event managers die alle plannen moesten omgooien.

We hebben een aantal weken achter de rug waarin iedereen heel hard heeft moeten knallen en dat ook nog eens op afstand moet doen. Natuurlijk bellen en videochatten we veel, maar het is toch heel anders als je niet fysiek in een ruimte met elkaar bent.”

En willen jullie klanten wel een externe partij blijven gebruiken voor marketing en communicatie, of merk je dat bedrijven hiermee stoppen om kosten te besparen?

”De eerste reactie is inderdaad kosten besparen, maar als de echte schrik voorbij is beseffen ze vaak dat je juist moet blijven communiceren. Je moet vooral kijken naar wat wél kan. Los van dat de restaurants dicht waren voor klanten konden ze wel initiatieven opzetten voor zorgpersoneel en verzorgingstehuizen.

Alle campagnes werden wel on-hold worden gezet, maar gelukkig zien de klanten ook nu de toegevoegde waarde van marketing en communicatie in crisistijd. En ik zal niet zeggen dat er helemaal geen klanten zijn die stoppen met investeren in marketing en communicatie. Sommigen hebben simpelweg het geld nu niet, maar voor de meesten is dit juist het moment om communicatie voorop te zetten.”

”we moesten een compleet nieuwe service zo snel mogelijk op de markt brengen”

Merk je dat er nu ook nieuwe creatieve ideeën komen in zo’n crisis?

”Bij onze klanten zeker! Ze hadden twee opties: open voor afhalen en bezorgen of dicht. De shift van een restaurant naar een bedrijf wat gaat bezorgen is enorm en daar zien we veel nieuwe samenwerkingen.

Voor ons was dit ook een nieuwe uitdaging want we moesten een compleet nieuwe service zo snel mogelijk op de markt brengen. Het bedenken van hoe we dit op de markt brengen is voor ons niet zozeer anders want dat doen we normaal ook, alleen het korte tijdsbestek geeft het een compleet nieuwe dynamiek.”

Denk je dat veel bedrijven door gaan met deze nieuwe bezorgservice, als hun restaurant straks wel weer open mag voor publiek?

”Dat is een interessante vraag en ik denk dat dit compleet afhankelijk is van hoe het ze zal bevallen en of ze het qua capaciteit aankunnen. Je keuken zo inrichten dat je zowel top kwaliteit kan leveren in het restaurant als voor afhaalmaaltijden vraagt veel van je personeel. Zelf ben ik ook heel benieuwd hoe dit gaat uitpakken, tijd zal het leren!”

Je hoort nu eigenlijk niets anders dan dat alle ondernemers het zwaar hebben en er veel ellende is in de business. Kunnen we er toch iets positiefs uithalen denk je?

”Het positieve is dat we veel dichter bij elkaar komen. Als ik kijk naar de industrie waarin we werken zie je dat de hele horeca in hetzelfde schuitje zit en elkaar enorm wilt supporten. Dat is iets wat hiervoor veel minder was en ik hoop dat dit ook na de crisis zo blijft.

Het zou mooi zijn als we hierdoor meer samenwerkingen kunnen opstarten binnen deze industrie. Ook binnen ons kantoor hebben we nu online borrels en volgen we samen online yoga lessen. De gezelligheid die je normaal tijdens de lunch hebt of bij het koffiezetapparaat moeten we nu op een andere manier vinden. Dat brengt ons dichter bij elkaar en dat is ook absoluut iets positiefs.”

6 dingen om ‘samen’ te doen via videotelefonie >

Tenslotte nog een laatste vraag: heb je nog een tip voor andere ondernemers in deze moeilijk tijd?

”Het allerbelangrijkste is om te blijven communiceren. Je moet echt open en eerlijk zijn over hoe je ervoor staat. Zo weet jouw team wat ze kunnen verwachten en ze zullen het enorm waarderen als je gewoon even vraagt hoe het nou écht met ze is. Dat doet mensen zoveel goeds, dat zou ik aan iedere ondernemer mee willen geven.”

Zie hier welke restaurants allemaal samenwerken met Typhoon Hospitality en waar jij nu de lekkerste maaltijden kan afhalen, of straks weer leuk uit eten kunt!

#supportyourlocal

Meer interviews met powervrouwen (en hun oplossingen) lees je hier >

CategoriesDrankje met