Wij werken aan een nieuwe categorie: Girls Who Strive, onder andere for a better world. Bijvoorbeeld: een wereld zonder institutioneel racisme. Helaas komt het nog veel voor, zo ook in Hollywood. Eén van de problemen die acteurs en actrices daar ondervinden, is het omgaan met stereotypen in een script. De witte kijker heeft het misschien niet altijd door, maar in de Asian community wordt er steeds vaker en opener over gesproken. Hoe houdt Hollywood die stereotypen in stand? En wat zijn de effecten ervan?
Lees hier over het racisme probleem van Hollywoods Aziatische stereotypen >
Whitewashing & bijrollen
Naast dat er vrij weinig Aziatische hoofdrollen zijn in scripts, worden de rollen die er zijn vaak door whitewashing vergeven aan witte acteurs. Aziatische acteurs krijgen dus weinig kansen om te laten zien wat zij in huis hebben. Neem bijvoorbeeld Edge of Tommorow (2014), Aloha (2015), Pan (2015), The Great Wall (2016), Death Note (2017) en Ghost in the Shell (2017). Als ze al een grote rol krijgen, is het vaak een bijrol of de tegenspeler.
Aziatische rollen waren slechts goed voor 3%-4% van de rollen in broadcast- en kabelshows in 2014-15, volgens een rapport van de University of California. Van de top 100 films van 2015 hadden er 49 geen Aziatische karakters. Nul hoofdrollen gingen naar Aziaten, volgens een andere studie. Niet alleen de hoeveelheid rollen is een probleem, ook de inhoud ervan.
Hollywoods stereotypen
‘We’re the geeks. We’re the prostitutes,’ stelt Thais-Amerikaanse acteur Pun Bandhu. Aziatische acteurs worden gedegradeerd tot technische nerds, assistenten, dokters – soms sterk verzwakte, gedeseksualiseerde personages. Aziatische actrices komen daarentegen regelmatig in aanmerking voor rollen als masseuses en sekswerkers. Of juist als personages omschreven als onderdanig, breekbaar of stil.
En dat is ook op straat te zien. Ada Hsieh schreef voor de Amerikaanse Cosmopolitain een artikel over de fetisjering van Aziatische vrouwen in Hollywood films en het effect ervan. ‘We are not products to be consumed, okay?’ schrijft ze. ‘This idea that I am “other” has been reinforced over and over and over again by Hollywood and its perpetual portrayal of Asian women as hypersexualized, fetishized, and objectified. These depictions are dangerous—they incite possessiveness and violence.’
Het gevolg
Als voorbeeld gebruikt Hsieh de Atlanta moorden van 16 maart 2021. In drie verschillende spa of massagesalons vonden massaschietpartijen plaats. De schutter vertelde de politie dat hij de zaken viseerde vanwege ‘verleiding’ en seksverslaving. Sinds het uitbreken van de COVID-19 pandemie is het aantal hate crimes richting Aziaten flink toegenomen. Dit gelinkt aan de gegeven reden van de schutter, kunnen we het hier niet over hebben zonder te praten over de manier waarop Aziatische vrouwen op het grote scherm worden afgebeeld.
Bovendien bevestigt onderzoek dit. Aziatische vrouwen lopen meer risico op seksueel geweld door een intieme partner dan welke andere etnische groep ook, blijkt uit een studie van het National Network to End Domestic Violence. Ook American Psychological Association schreef een artikel over Aziatische vrouwen die eerder doelwit zijn voor geweld door de manier waarop zij geprojecteerd worden. Hollywood speelt dus een rol in het racisme.
Tijd dus om deze rollen te schrappen van het doek en Aziatische acteurs en actrices de rollen te geven die ze verdienen, waar ze recht op hebben. Zodat ook Aziatische kinderen zichzelf op het scherm kunnen herkennen en Aziatische vrouwen zich veiliger voelen op straat. Zodat deze stereotypen kunnen verdwijnen.