Onder de categorie ‘Drankje Met’ vind je interviews voor én door ambitieuze levensgenieters. Van grote social influencers tot female empowerment auteurs of ondernemende fashionista’s. Dit keer doen wij een drankje met Victorine & Maud. Twee geboren ondernemers die vorig jaar begonnen zijn met het verkopen van kleding onder de naam Unwritten Stories. Wij vroegen hun alles over ondernemerschap. Ook benieuwd naar hun verhaal en naar hoe het is om een bedrijf op te zetten naast je studie? Lees dan snel verder!
Was het opstarten van een eigen bedrijf altijd al een ambitie van jullie?
Maud: “Ja, ik kom uit een echte ondernemersfamilie en was van jongs af aan al met ondernemen bezig. Ik maakte vaak sieraden die ik dan op marktjes of aan vriendinnen verkocht.”
Victorine: “Ik heb ook van jongs af aan al geroepen dat ik later mijn eigen bedrijf wilde. Op m’n 13e ben ik begonnen met geld verdienen door het verkopen van oude kleding via marktplaats. Door de jaren heen ben ik al wel 5x een bedrijf gestart, maar nooit heb ik echt doorgezet. Totdat Maud en ik shirtjes aan het bedrukken waren voor vriendinnen en opeens het idee kwam om hier een business van te maken Zo is het eigenlijk allemaal begonnen.”
Echte ondernemers in hart en nieren dus! Jullie bedrijf, Unwritten Stories, is een online fashion webshop – waar is jullie passie voor mode ontstaan?
Victorine: “Op mijn 15e ben ik gaan werken in een kledingboetiek en daar is denk ik mijn liefde voor mode een beetje ontstaan. Daarom ben ik daarna Fashion & Management op AMFI gaan doen. Maar als ik terugdenk aan vroeger was ik eigenlijk altijd al bezig met kleding. Zo had ik me een keer helemaal opgetut voor een sportdag en moest ik vervolgens met mijn moeder weer terug naar huis omdat het veel te koud was voor de outfit die ik perse aan wilde.”
Maud: “Ook ik had een bijbaantje in de kleding. Sinds mijn 16e werkte ik in een tweedehands kledingwinkel en tijdens de middelbare school verkocht ik zelfgemaakte sieraden en sunnycords. Een passie voor mode heeft er dus altijd wel een beetje ingezeten.”
Hebben jullie bepaalde doelen die je wilt bereiken met Unwritten Stories?
“We werken niet echt naar één groot doel. Unwritten Stories is eigenlijk begonnen als een soort hobby naast onze studie, maar uiteindelijk willen we natuurlijk groeien en zou het fantastisch zijn als we ervan kunnen leven. Wel hebben we veel korte termijn doelen.
Zo wilden we in het begin binnen 2 maanden onze website live hebben. Maar ook hebben we al een heleboel doelen bereikt die we eigenlijk niet zo bewust gepland hadden: zo stonden we binnen 4 maanden met ons merk in een pop-up store en hebben we ondertussen al een heleboel vaste klanten.”
Dat klinkt alsof het echt heel erg snel ging allemaal. Welk moment uit het ondernemerschap staat jullie het meeste bij?
“Het ging in het begin inderdaad super snel! Toen we begonnen waren we erg terughoudend en de eerste collectie bestond uit maar 6 shirts. We hadden tenslotte een studentenbudget en we wisten niet of het zou aanslaan. Maar toen we online gingen moesten we na één dag al extra voorraad produceren. Dit moment is zeker iets wat we nooit meer vergeten.”
“We stonden binnen 4 maanden met ons merk in een pop-up store en hebben we ondertussen al een heleboel vaste klanten”
Een betere start kan je je als ondernemer eigenlijk niet wensen. Wat zijn de stappen die jullie hebben genomen die uiteindelijk voor de meeste groei hebben gezorgd?
“Eigenlijk zijn dat twee dingen. Ten eerste mochten we ons shirt op een pop in de etalage van een sieradenwinkel in de 9 straatjes doen. Daardoor kregen we steeds meer mensen die onze webshop gingen opzoeken en uiteindelijk leidde dit ook tot bestellingen uit het buitenland.
Ten tweede hebben we een heleboel professionele mensen om ons heen verzameld. Iedereen heeft zijn eigen specialisme maar door elkaar te helpen zijn we echt gaan groeien. Zo is er iemand die heel goed kan fotograferen en ons helpt met onze fotoshoots. In ruil helpen wij haar weer met haar website.”
“Door de jaren heen ben ik al wel 5 x een bedrijf gestart, maar nooit heb ik echt doorgezet. Tot we hiermee begonnen”
Hoe vonden jullie het om een bedrijf op te zetten naast een full-time studie?
“Het heeft heel veel voordelen om te ondernemen naast je studie: je hebt minder risico omdat het als hobby begint en je nog geen grote financiële verantwoordelijkheden hebt, je hebt een grote gunfactor van de mensen om je heen die jou en je idee graag willen supporten, en je leert heel veel door te doen in plaats van alleen maar uit een boek te leren.
Soms konden we op dezelfde dag nog iets toepassen wat we ’s ochtends in college hadden gehoord. Wel is het heel erg druk om naast je tentamens en scriptie ook nog het bedrijf erbij te hebben. De nieuwe collectie ontwikkelen en produceren, pakketjes op de post doen, contact met klanten en social media posts inplannen moet ook allemaal gebeuren namelijk.”
Dat klinkt alsof de voordelen groter zijn dan de nadelen. Dan nog een laatste vraag: wat zijn de grootste uitdagingen in de branche waar jullie nu mee bezig zijn?
“In onze branche is er extreem veel concurrentie. Door Instagram is het heel laagdrempelig om een bedrijfje dat kleding verkoopt op te starten en dat merk je zeker. Er zijn zo veel vergelijkbare bedrijven dat het soms moeilijk is om uniek te blijven. Daarnaast is duurzaamheid een grote uitdaging voor ons.
Het is iets wat wij zelf heel belangrijk vinden en waar we hard ons best voor doen. Zo hebben we sustainable T-shirts, produceren we kleine hoeveelheden waardoor we niet met te veel voorraad zitten en borduren en bedrukken wij onze shirts in Nederland. Én als het even kan dan brengen we het pakketje ook nog langs op de fiets in plaats van op de post te doen.”
Nog meer interviews lezen met ambitieuze vrouwen?
Die vind je hier >