EAT

MYTHE ONTRAFELD: VERS VERSUS DIEPVRIES FRUIT

Wanneer we de supermarkt in lopen, worden we als eerst begroet door al het heerlijke verse fruit dat voor ons klaarligt. Vanwege het gemak halen we toch vaak diepvries fruit, ondanks dat het zogezegd minder gezond zou zijn. Toch twijfelen we bij Girls Who: is diepvries fruit wel zoveel ongezonder dan vers fruit?

Onderzoek

Er is goed nieuws: volgens onderzoek van de University of Georgia zit in bevroren fruit evenveel voedingsstoffen als in de verse variant ervan!

Twee jaar lang hebben de onderzoekers ingevroren fruit en vers fruit geanalyseerd. Uit hun onderzoek bleek zelfs dat er twee soorten fruit waren die ietsje gezonder bleken wanneer deze bevroren waren: aardbeien en blauwe bessen.

Hoe dan?

Vers fruit is namelijk alleen écht vers als je het uit je eigen tuintje plukt en meteen opeet. Wanneer je fruit ‘vers’ koopt, is er een heel proces aan vooraf gegaan voor het in de winkel beland.

Daarnaast duurt het ook nog even tot je het van je fruitschaal vist. Ondertussen gaan er door bepaalde enzymen voedingsstoffen verloren – zonde uiteindelijk!

Een juice cleanse: alle antwoorden op jouw prikkelende vragen >

Daarnaast is het voordeel van diepvries fruit dat alle soorten het hele jaar verkrijgbaar zijn. Ideaal voor je smoothie met mango in hartje winter! Vers fruit is altijd seizoensgebonden, maar waar het verse fruit het op wint: de smaak en de structuur.

Deze veranderen wel wanneer fruit ingevroren wordt. Al met al hebben vers en diepvries ieder hun voordelen. Diepvries is niet ongezonder, maar wil je indruk maken met een smaakvol toetje, ga voor vers!

En, ga jij de volgende keer voor vers of diepvries fruit?



Gerelateerde artikelen