DRINK / Drankje met

HET STARTEN VAN EEN BEDRIJF IN CRISISTIJD: INTERIEUR- & LIFESTYLE WEBSHOP VAMI

een eigen bedrijf in crisistijd - kansen tijndes crisis - ondernemen tijdens crisis - Valérie Muchel - VAMI - handgemaakte coffee spoons

Beginnen met ondernemen tijdens een wereldwijde pandemie, dat vergt een flinke dosis lef. De economie gaat achteruit, omzet en winst van bedrijven staan onder druk en de veel banken houden hun hand op de knip. Toch zijn er genoeg opportunisten die juist in deze tijd een bedrijf beginnen. Hoe, wat & waarom? Wij zijn nieuwsgierig, zij leggen het aan je uit!

Deze week spreken we Valérie Michel, die haar baan verloor en het heft in eigen handen nam door haar interieur- en lifestyle webshop VAMI te lanceren. Hoe en waarom begon ze dit, en wat zijn haar tips voor anderen die willen beginnen met ondernemen tijdens de crisis? Hier lees je het. 

Jouw nieuwe onderneming in drie zinnen: hoe leg je dat uit?

VAMI is een toegankelijke en persoonlijke webshop vol met leuke interieur- en lifestyle musthaves. En dat allemaal met echte foto’s! Ik probeer veel nadruk te leggen op de persoonlijkheid aan de ene kant (bijvoorbeeld met een handgeschreven personal note in je pakket) en door een echt plaatje te laten zien. Eerlijk: hier horen wallen en onzuiverheden dus ook bij.

”Ik had door Corona geen baan meer en had door deze thuiszit-periode heel veel tijd om na te denken over wat ik echt wil.”

Waarom ben je hier juist nu mee begonnen?

Ik had door Corona geen baan meer en had door deze thuiszit-periode heel veel tijd om na te denken over wat ik echt wil. Een eigen bedrijf beginnen leek me altijd al leuk. Ik had alleen nooit verwacht dit nu al te doen. En interieur is altijd al een passie van mij geweest.

Daarnaast was ik klaar met al het photo shoppen en het perfecte plaatje. Ik werd zelf ongelukkig van al die niet-realistische perfectie die te zien is bij andere mensen. Met VAMI wil ik mensen inspireren met een weergaven van de werkelijkheid. Deze twee factoren wilde ik combineren.

5 x Inspirerende TED talks voor (beginnende) ondernemers >

Verder vind ik dat veel webshops zo onpersoonlijk zijn tegenwoordig. Dat wilde ik ook doorbreken door mijzelf iets meer te laten zien. Hiermee hoop ik te bereiken dat consumenten ook daadwerkelijk hun vragen durven te stellen en weten wie er aan de andere kant zit.

een eigen bedrijf in crisistijd - kansen tijndes crisis - ondernemen tijdens crisis - Valerie Michel - VAMI - interieur items - toffe lepels Valérie Michel – VAMI interieur items – een bedrijf in crisistijd

Wat waren je overwegingen?

Heel eerlijk: de moeilijkste stap vond ik de investering. Het is toch pijnlijk als je een X-bedrag investeert en dit vervolgens niet meer terug ziet. Mijn ouders zijn ook beiden zelfstandig ondernemers, dus ik weet zowel de voordelen als de keerzijde van dit vak.

Toch heb ik deze ‘angst’ aan de kant gezet. Wie niet waagt, wie niet wint. Daarnaast was het concept ook iets waar ik veel over heb nagedacht. Er zijn tegenwoordig zoveel webshops, dus hoe ga je je onderscheiden van de rest? Ik hoopte dit te doen met de combinatie van echte foto’s en mij als persoon meer te laten zien. Dat vind ik wel echt moeilijk. Ik denk dan bijvoorbeeld ‘vinden mijn volgers het wel boeiend om te zien hoe ik koffie maak?’.

Hoe blijf je optimistisch in deze tijd?

Ik probeer niet te snel conclusies te trekken. Wanneer ik bijvoorbeeld producten online plaats en het minder hard gaat dan verwacht. Ik probeer niet meteen in paniek te raken of een zware conclusie hieraan te hangen. Als ik namelijk naar mijzelf kijk wanneer ik iets online aanschaf, kijk ik eerst ook even naar andere aanbieders, of ik denk er even over na.

Verder ben ik me ervan bewust dat de eerste drie jaar van het opzetten van een onderneming keihard werken is en het daarna meestal pas loont. Dus als het even niet helemaal loopt zoals gewenst, dan bedenk ik me: “ik heb nog 2,5 jaar te gaan”.

”Blijf realistisch in je doelstellingen en probeer niet te streng te zijn voor jezelf.”

een eigen bedrijf in crisistijd - kansen tijndes crisis - ondernemen tijdens crisis - Valerie Michel - VAMI - interieur items - toffe lepels

Welk gouden advies zou je andere beginnend ondernemers meegeven?

Je hoort iedereen altijd zeggen dat hun gouden advies is dat je ‘het gewoon moet doen’. Daar ben ik het zeker mee eens, maar voordat ik VAMI begon trok dit advies mij niet over de streep. Mijn gouden advies is: praat met (startende) ondernemers in je omgeving, het liefst uit dezelfde branche of met hetzelfde soort bedrijf. Vraag hen naar hun ervaring. 

Meer inspirerende interviews met vrouwelijke ondernemers vind je hier >

In mijn geval heb ik met iemand gebeld om te vragen hoe zij het verzenden van pakketten aanpakte. Zo krijg je meer informatie en worden je angsten/onzekerheden weggenomen.

Ook raad ik aan realistisch te blijven in je doelstellingen en proberen niet te streng te zijn. Ik moet lachen als ik dit zeg, aangezien ik altijd streng ben voor mezelf. Dus voor mij ook een punt waar ik op dit moment hard aan werk, maar wat mij wel optimistischer maakt.

Tot slot mag je de laatste vraag van dit interview helemaal zelf bepalen. Wat wil je onze lezers nog meegeven?

Hoe houd je de werkdruk vol als ondernemer?

Als je eenmaal voor jezelf begint, ben je de hele dag door bezig zijn met je bedrijf. Daarom is het zo belangrijk dat je iets doet waar je goed in bent en wat je écht leuk vindt.

De werkzaamheden die ik voor VAMI doe, voelen vaak niet als werken, maar als een uit de hand gelopen hobby. Ik krijg zoveel positieve energie van hetgeen ik doe, dat ik soms zelfs moeite heb om mijn laptop dicht te slaan als het echt tijd is om te stoppen. Het is zo leuk om een positief resultaat te krijgen van iets dat jij echt helemaal zelf hebt gedaan!

Benieuwd naar de toffe interieur items van Valérie Michel? Volg VAMI op Instagram!

Ben jij ook begonnen met ondernemen tijdens de crisis? Laat het ons weten, wie weet kan ook jij je verhaal hier delen!



Gerelateerde artikelen