Work

10 TIPS OM EEN BETERE GESPREKSPARTNER TE WORDEN

gesprekspartner tips - gesprek tips - beter gesprek tips - werk gesprekken

Je kent het vast wel. Je hebt je goed voorbereid op een gesprek en hebt een vlot en goed verhaal. Toch krijg je je gesprekspartner niet mee tijdens het gesprek. Tijd om eens goed naar jezelf te kijken dus! Hieronder vind je dé 10 tips om een betere gesprekspartner te worden en meer uit een gesprek te halen.

Vind hier de tips om een betere gesprekspartner te worden > 

1. Niet praten maar luisteren

Goed kunnen luisteren is misschien wel één van de belangrijkste kwaliteiten die je als mens kunt hebben. Vaak praten we zoveel dat we niet eens doorhebben dat luisteren ook een heel goede optie kan zijn. Als je luistert, kom je erachter wat een ander bezighoudt, voelt, denkt, of nodig heeft. Zo kun je ook weer goede vragen stellen. En dit opent dan niet alleen deuren in de wereld van je gesprekspartner, maar ze laten zien dat je geïnteresseerd bent. Je creëert hiermee een band met elkaar. Oprechte aandacht is tenslotte een belangrijke bron van verbinding.

2. De tijd nemen voor de ander

Het gebeurt vaak dat we in een gesprek met iemand gelijk met een oplossing willen komen. Wist je dat in de meeste gevallen niet jouw woorden blijven hangen, maar het gevoel dat je de ander hebt gegeven? Iemand die de tijd neemt iets rustig te bespreken, levert een grote bijdrage aan de effectiviteit van het gesprek. De kans op misverstanden wordt kleiner en de kwaliteit gaat omhoog. Hoe neem je de tijd voor de ander? Door dit gewoon in je agenda te plannen. Plan voldoende tijd voor mensen en zorg dat er ruimte voor echt contact is.

3. Geef zonder gelijk iets terug te verwachten

De meeste mensen zijn bezig met ‘Wat valt er hier voor mij te halen?’ Deze vraag is natuurlijk erg gericht op ons eigen belang. De vraag ‘Hoe kan ik jou helpen?’ is daarom veel beter. De meeste mensen zullen zelfs verbaasd reageren als je deze vraagt stelt. Als je anderen helpt om te krijgen wat zij graag willen, dan zullen zij jou ook graag helpen. Het wordt de Wet van de Wederkerigheid genoemd. Dit betekent ‘als jij iets doet voor mij, dan doe ik iets voor jou’. Niet omdat ik denk dat het moet, of omdat het mij iets op gaat leveren, maar omdat ik dit graag voor jou doe.

4. Maak weerstand bespreekbaar

Let op (non-)verbale signalen die laten zien dat er weerstand is. Probeer erachter te komen wat er achter de weerstand zit. Weerstand is meestal een gevoel, niet perse al een beslissing. Het is daarom niet handig om met rationele argumenten te komen. Het werkt beter te communiceren op gevoels- of relatieniveau. Doe dit door bijvoorbeeld te zeggen: ‘Ik hoor aan je reactie dat je geen goed gevoel hebt bij dit plan. Wat zegt jouw gevoel dan over dit plan?’.



5. Durf feedback te geven

Feedback lijkt voor veel mensen een soort afkatten te zijn. Of we zijn bang dat het helemaal verkeerd uitpakt en dat de ander ons niet begrijpt, zich aangevallen voelt en boos wordt. Misschien is het dan toch veiliger om niets te zeggen. Maar het probleem of het vervelende gevoel gaat op die manier niet weg. Erger nog, vaak stapelen irritaties zich juist op. Effectieve feedback kan juist de lucht klaren waardoor een relatie of samenwerking verbetert en jij ook jouw doel bereikt!

6. Let op je non-verbale communicatie

De woorden die we uitspreken maken maar 7% van onze communicatie uit. Ongeveer 23% van onze communicatie wordt bepaald door de manier waarop we iets zeggen (de tone of voice) en maar liefst 70% van onze communicatie is lichaamshouding. Wat is de beste lichaamstaal om ons effect te vergroten? Een actieve en open houding! Draai je helemaal naar de ander toe en houd je armen niet gekruist of over elkaar. Oogcontact is ook erg belangrijk in de communicatie met de ander. Door de ander aan te kijken, vergroten we onze communicatiekracht. 

gesprekspartner tips - gesprek tips - beter gesprek tips - werk gesprekkenBron: Pinterest

7. Houd je doel in het oog

Als je geen doel voor ogen hebt, kun je alle kanten opvliegen. Zonder plan is het namelijk een vraagteken waar we uitkomen. Als het gaat om ‘gezellig kletsen’ is dat voor niemand storend, maar wel als het gaat om het bespreken van een inhoudelijk punt of het bereiken van een resultaat. In de meeste gesprekken in werksituaties is het belangrijk dat je je van tevoren afvraagt met welk doel je het gesprek in gaat. Spreek daarom van tevoren jouw verwachting van het gesprek uit, zodat het helder is voor jezelf en voor de ander.

8. Verplaats je in de ander

Empathie is een ander woord voor inlevingsvermogen of jezelf verplaatsen in de ander. Hoe ontwikkelen we onze empathie? Ten eerste door je eigen gedachten even stil te zetten en je eigen visie even los te laten. Ten tweede door je af te vragen: zou ik er in zijn of haar positie ook zo over kunnen denken? Ten derde door jezelf af te vragen: wat wil hij of zij mij vertellen? En tenslotte door jezelf de vraag te stellen: wat kan ik doen om onze interactie te  verbeteren?

Dit wil je weten! Vind hier de 15 meest gestelde sollicitatievragen >

Vind hier nog meer tips om een betere gesprekspartner te worden >

9. Zet je trots opzij

Natuurlijk is het prima om over een onderwerp te discussiëren, als dit maar wel gebeurt in een sfeer van respect, vertrouwen en harmonie. Dan kan het nuttig zijn om verschillende visies op tafel te leggen om samen tot het beste resultaat te komen. Het gaat erom dat onze trots het gesprek niet in de weg zit. Want dan gaat het meestal mis en ontstaan er onnodige discussies, conflicten en frustraties.

10. Vergeet niet te lachen

In onze communicatie heeft lachen een heel groot effect. Mensen die vaak en makkelijk lachen, hebben meestal een magnetische werking op anderen. Als je humor gebruikt, wordt het ook makkelijker om met uitdagingen om te gaan. Je bent minder snel uit het veld geslagen en durft meer open te staan voor verandering. Vergeet ook vooral niet om jezelf te lachen. Het is namelijk heel stimulerend om jezelf niet al te serieus te nemen.. Doen wij ook niet!

Welke van deze tips ga jij gebruiken om een betere gesprekspartner te worden?



Gerelateerde artikelen