DRINK / Drankje met

DIGITAAL DRANKJE MET.. STYLISTE & CONSULTANT MANON DE BOER

Digitaal drankje met manon de boer - manon de boer styling - styliste - gevolgen coronacrisis ondernemers

Girls Who Support!
Wie? Nou, creatieve ondernemers.
En hoe dan? Door ff met ze te bellen, en hun verhaal op digitaal papier te zetten, for everyone to read.
In ons nieuwe rubriek ‘digitaal drankje met..’ bellen we – geheel in stijl, vanaf de keukentafel met de telefoon in de ene en een glaasje wijn in de andere hand – ondernemers die getroffen zijn door de corona crisis. Hoe reageren zij hierop? 

Welk effect deze toestand op hun bedrijf heeft, wat ze bedenken om hun business op de been te houden en hoe ze een stukje positiviteit uit de crisis weten te halen – het komt allemaal aan bod in deze eerlijke reeks. Wij houden jou up-to-date van alle creatieve, nieuwe business ideeën die deze crisis met zich meebrengt. Dit keer een digitaal drankje met styliste Manon, eigenaresse van Manon de Boer Styling.    

Je bent modestylist, voor velen van ons een droomberoep. Hoe ben je in dit vak terecht gekomen?

”Eigenlijk ben ik er heel spontaan ingerold. Ik liep stage bij The Class Company en dat was toentertijd van Anouk Smulders, Rosanna Kluivert en Irene Avogadri. Rosanna was stylist en langzamerhand ben ik haar steeds meer gaan assisteren tot ze mij op een gegeven moment de vrijheid gaf om zelf fotoshoots te stylen waarbij zij op de foto moest.”

Meer interviews met ondernemers over de coronacrisis lees je hier >

Daar kreeg je dus echt een mooie kans?

”Ja! Ik was toen pas 17 of 18 en zij durfden mij die kans te geven. Later ben ik steeds meer advies gaan geven over verschillende onderwerpen. Zo help ik ondernemers met een plan om hun salon in de markt te positioneren, maar adviseer ik ook retailers over bijvoorbeeld het beter laten lopen van hun damesafdeling.

Uiteindelijk kwam ik iemand tegen die mij heeft geleerd hoe je trainingen geeft en zo heb ik mijn eigen trainingen voor retailers ontwikkeld. Ik geloof heel erg in mentoren. We voelen ons vaak bezwaard om iets aan mensen te vragen, maar mensen willen je vaak heel graag helpen. Mijn passie is echt om mensen te bewegen binnen hun vakgebied en zich te ontwikkelen.”

Tof dat zij dat talent in jou hebben gezien. Wat voor opleiding heb jij gedaan waarvoor je stage ging lopen bij The Class Company?

”Ik heb een design opleiding gedaan, iets wat totaal helemaal niet bij me past. Eigenlijk wilde ik graag AMFI doen, maar daar werd ik niet toegelaten. De meeste mensen denken dat als je voor AMFI wordt afgewezen je geen carrière meer in de mode kan hebben, maar dat is dus niet waar! Wel merkte ik dat ik veel te commercieel was voor het ontwerpen. Dankzij mijn stage heb ik een ingang gehad tot het styling vak.”

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Kriebels in mijn buik, het nieuwe seizoen is begonnen en zoveel waanzinnige opdrachten in de planning! Teams die ik tijdens trainingen mag inspireren, ondernemers die ik mag adviseren, klanten die gestyled willen worden in looks passend bij wie ze zijn en style events die gepresenteerd worden. Bij elke nieuwe stap ben ik blij, verrast en tegelijk kritisch op mezelf. Elke keer weer uit die comfortzone vanuit passie en drive. Met af en toe momentjes van besef. Hoe is het op dit punt gekomen? Nog lang niet klaar met bouwen, zoveel dromen en doelen maar dankbaar voor elke stap. Wanneer gingen jullie voor het laatst uit de comfortzone? #zoveelenergie #blij #passie #styling #training #advies #learning #comfortzone ???? By @annasstories_

Een bericht gedeeld door Manon de Boer (@manondeboerstyling) op

Heeft de Corona crisis jouw werk tot nu toe erg beïnvloed?

”Omdat ik werk met veel verschillende doelgroepen is er gelukkig een deel van de business dat doorgaat, maar het heeft zeker mijn werk beïnvloed. Alle events waar ik styling voor doe zijn gecanceld. Trainingen mochten niet meer doorgaan en dat zorgde echt wel voor angst in het begin.

De eerste week heb ik me echt wel afgevraagd waar dit heen zou gaan, maar na een tijdje voelde ik meer rust en daarmee kwamen er ook nieuwe inzichten. Er is namelijk nog zoveel wél mogelijk. Waar voor mij de grootste winst zit is in het verplaatsen van trainingen van offline naar online.”

Deze 16 toffe beauty brands zijn van female founders >

Hoe ging dat in z’n werk?

”Vorig jaar heb ik al een leeromgeving laten bouwen, maar tot nu toe had ik nog geen tijd genomen om deze te vullen met materiaal. Veel ondernemers zullen herkennen dat je achter je agenda aan holt en niet de tijd neemt om aan strategische punten te werken. Nu ontstond er tijd en ruimte om allerlei content te ontwikkelen voor in de leeromgeving.

De eerste training was voor de beauty branche en die heb ik vorige week gelanceerd. Hier hebben al 115 mensen zich voor aangemeld! Komende week lanceer ik deze voor de retail branche. In die training ligt de focus op het bouwen van een community aan loyale klanten. Dat is zo enorm belangrijk in deze tijd, dus daar help ik ze graag bij.”

Aan je bedrijf werken, in plaats van erin dus. Hoe heb je die knop kunnen omzetten?

”Ik kwam eerst automatisch in een soort van angst-zone omdat ik al mijn opdrachten zag verdampen. Wat mij toen heel erg hielp was opschrijven waar ik in geloof en waar ik op vertrouw.

Dingen die ik bijvoorbeeld heb opgeschreven zijn: ‘ik vertrouw op het proces’, ‘ik vertrouw dat mijn expertise nodig is om mensen verder te helpen’, ‘ik vertrouw dat de wereld deze reset nodig heeft’.

Iedere ochtend lees ik dit door en daardoor ga ik dat ook echt zo voelen. Mijn mindset is nu vol vertrouwen. Accepteer de situatie zoals die is en probeer je tijd zo goed mogelijk te besteden in de tussentijd.”

Deze (gratis) cursussen kun je online volgen om bij te leren >

Hoe gaat deze crisis het styling vak beïnvloeden?

”Als consument zullen we ons aan merken gaan verbinden als ze ons persoonlijk op identiteitsniveau aanspreken. Alleen als je het gevoel hebt dat een merk jou niks wilt aansmeren, maar wilt inspireren met een product zal je je committen aan een merk. Dat zie je nu al ontstaan en dat gaat denk ik zeker zo blijven.

Daarnaast zullen steeds meer mensen zich realiseren dat we heel veel overproductie hebben en daardoor bewuster (en minder) kopen. We gaan allemaal meer terug naar de essentie en dat is een mindset waar we in de mode branche verder op moeten bouwen.

Als bedrijf is het nu dus heel belangrijk dat je authenticiteit en transparantie uitstraalt. Hierdoor krijgen mensen hetzelfde gevoel als ze jouw online kanalen bekijken, als wanneer ze in jouw fysieke winkel of salon zijn. Door op die manier te werken bouw je een goede relatie op met je klanten.”

Heb je nog een goede styling tip voor de thuiswerkers onder ons?

”Op het moment dat je elke dag in joggingspak zit gaat dat iets doen met je humeur. Mijn tip is dus: zorg dat je comfortabele kleding draagt, maar zorg ook dat je er blij van wordt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een zwierige rok met een t-shirtje erop of een mooie maxi-dress. Als je in de spiegel kijkt en blij wordt van je outfit doet dat ook iets met je mindset en daarmee met de manier waarop je een Zoom meeting ingaat. Mode kan heel comfortabel zijn!”

Interesse in het ontwikkelen van jouw eigen stijl? Manon geeft een Instagram cursus waar je in vier weken je eigen stijl ontwikkelt met haar begeleiding!

 



Gerelateerde artikelen