Meet Stasja Kapitanov. Copywriter bij digital agency Dept & freelance content creator. Stasja creeërt de leukste teksten, de vetste content en is een SEO geek. Wat drinkt Stasja en hoe staat dit in connectie met haar succes?
WAT HOUD JOU DAGELIJKS BEZIG?
Ik werk deels voor een van de grootste digital agencies van ons land: Dept. Daar werk ik voor verschillende A-merken, zoals Nationale Opera & Ballet, Eneco en Univé. Ik schrijf teksten, maar ik bedenk ook contentstrategieën en geef advies en workshops. Ik werk veel aan SEO, conversie en Social Media. De rest van mijn week werk ik freelance aan toffe klussen. Ik geef Social Media- en SEO-workshops en ik schrijf teksten en recepten voor toffe websites zoals Women’s Health. Mijn freelancewerk overlapt veel met mijn werk voor Dept: ik maak copy en geef workshops en advies.
WAT DRINK JIJ OM WAKKER TE WORDEN?
Als ik opsta, drink ik direct een groot glas met water. Ontbijten vind ik niet prettig en doe ik pas ongeveer twee uur nadat ik wakker ben geworden. Tot die tijd leef ik op glazen water.
OVER WELKE DRANKJES SCHRIJF JIJ HET LIEFSTE?
Ik vind wijn ontzettend interessant. Daar valt zoveel over te vertellen en te leren. Maar wat mijn aandacht vooral trekt is matcha, ofwel extract van groene thee. Je vindt het terug in drankjes zoals een matcha latte of een bubble tea met matcha. Maar ook in baksels en zelfs in hartige gerechten komt het voor. Dit grasgroene poeder is zo veelzijdig dat je er niet over uitgepraat raakt.
DRANKJE WAAR WIJ JE VOOR KUNNEN WAKKER MAKEN?
Ik houd ontzettend veel van huisgemaakte ijsthee. Vooral de Chinese variant, waarbij je een extra sterke kop zwarte thee zet. Daar voeg je suiker en schijfjes citroen aan toe. Vervolgens giet je het over een groot glas dat tot de nok toe gevuld is met ijs. Ik maak het het liefst met oolong: een mix van groene en zwarte thee.
Hier vind je alles over gezonde thee
WAAR HAAL JIJ INSPIRATIE VOOR GOEDE TEKSTEN VANDAAN?
Omdat ik met zo veel verschillende brands werk en heb gewerkt, kan ik alles met elkaar vergelijken. Ik leer vanuit alle hoek wel iets en pas dat toe op mijn nieuwe klussen. Mijn tip is om te schrijven op basis van data. We kunnen tegenwoordig ontzettend veel meten, vooral op online gebied. Gebruik die kennis om een artikel, campagne of beeld bij zoveel mogelijk mensen terecht te laten komen. Dat is toch vaak het doel.
MET WIE HEB JE AL MOGEN SAMENWERKEN?
Ik vind het fijn dat ik met allerlei verschillende merken samenwerk en heb mogen samenwerken. Twee jaar lang werkte was ik kapitein online bij een van de grootste foodwebsites van ons land: ELLE Eten. Daarvoor werkte ik aan een migratieproject van ongeveer een jaar lang voor Ouders van Nu. Nu werk ik samen met mooie merken in verschillende categorieën. Dat gaat van Eneco en Univé naar Lush, Women’s Health en Tank Architecture & Design die het interieur voor o.a. de A’dam Toren, het Massagehuys en Hotel Arena ontwerpen. Ik leer zo ontzettend veel door voor zoveel verschillende brands bezig te zijn. Overal is weer een andere hulpvraag. Naar de juiste oplossing zoeken is ontzettend leuk en leerzaam.
WAT IS JE DROOM?
Ik wil niet dat werk aanvoelt als werk. Pas dan kan ik gelukkig zijn. Als je van je favoriete bezigheid je werk kan maken, dan is dat het allermooiste dat er is. Veel geld verdienen is niet mijn doel, al is het wel ontzettend fijn om te doen wat je leuk vindt en daar ook nog eens een goed zakcentje mee te verdienen. Voor nu lukt het me aardig om dit doel te verwezenlijken. Ik leer ontzettend veel en mag ook veel mensen helpen. Daar krijg ik energie van: anderen helpen. Maar ik probeer ook niet te streng voor mezelf te zijn. Tegenwoordig lijkt iedereen een prachtig leven te hebben en ontzettend goed werk te verrichten. Dat blijkt uit alle socialmedia kanalen die we kennen. Het idee van perfectie wordt aangescherpt en velen, waaronder ook ik, zien soms de realiteit er niet van in. Het is belangrijk om dat wel te blijven begrijpen. Doe alles op je eigen tempo en vergelijk jezelf niet met anderen.
‘Comparison is a thief of joy’
WAT IS FAVORIETE DRINKSPOT?
Bij Metropolitain haalt een zoetekauw zoals ik de allerlekkerste ijskoffie: coconut life met amandel- of kokosmelk. Op de Amsterdamse Zeedijk ga ik vaak langs bij YoYo voor een Taro Milk Tea en een bubble waffle. Bij restaurants zoals Choux, Rijsel en Bak drink je fantastische wijnen. Bij Wijmpje Beukers kun je me ook vaak vinden voor een lekker glas wijn, een biertje of een espresso martini.
‘Mijn bedrijf idee is in de kroeg onstaan’. Lees hier het intervew met Manon van Essen
BESTE WERK TIP DIE JE OOIT HEBT GEHAD?
Een goede vriend van me met een eigen restaurant vertelde me het volgende: ‘Breek niet de borden in jouw eigen toko, maar oefen eerst bij een ander.’ Wat dat wil zeggen is dat je eerst eens moet afkijken bij anderen. Verken je grenzen bij een baas en leer vooral veel voordat je je eigen onderneming opzet. Diezelfde vriend zei ook dat je het wiel niet opnieuw hoeft uit te vinden. Je hoeft niet perse de eerste te zijn. Laat het anderen eerst proberen, leer van hun fouten en perfectioneer jouw product, dienst – of wat je ook van plan bent – met die kennis in je achterhoofd.
WAT IS JE ADVIES AAN ANDERE GIRLBOSSES?
Ga niet over lijken. Wees absoluut een boss, maar geen snake. Anderen werken het liefst met vriendelijke mensen samen. Soms kun je je werk nog zo goed doen, maar wordt het je niet gegund, simpelweg omdat anderen je niet graag mogen. Bouw een netwerk op, toon interesse in anderen en maak vooral veel werkvrienden. Zo kom je naar mijn idee sneller bij je doel en kun je met een gerust hart in slaap vallen.