Het is alweer een jaar geleden dat Femke afstudeerde aan het AMFI in Fashion & Management. Met een aangeboden baan bij Tommy Hilfiger sloot ze haar studietijd af. Nu werkt ze daar als Junior Product coördinator en is ze gespecialiseerd in denim. Femke ziet haar Friese roots terug in haar werk: ze is down to earth, eerlijk en ambitieus. Benieuwd naar deze queen of denim? Lees dan nu ons interview met Femke Jonkmans!
Femke, hoe ben je bij Tommy Hilfiger terecht gekomen?
”Tijdens mijn AMFI-studie heb ik een denim-minor gevolgd. Daardoor ben ik heel erg enthousiast geworden over denim en sustainability. Met mijn afstudeerproject wilde ik onderzoeken hoe een bedrijf gerycled denim kan gebruiken. Dit project was te combineren met een stage bij Tommy. Daar kon ik mijn onderzoek meteen uitvoeren; ik creeërde samen met mijn team een sustainable denim-capsule-collectie.”
“Mijn project heeft geleid tot de best verkochte stijlen van dat seizoen”
Hoe verliep het project bij Tommy?
”Ik heb onderzoek gedaan naar het effect van denim op het milieu. Met de resultaten daarvan heb ik mijn team overtuigd van het nuttige gebruik van gerecyclede materialen. De mode-industrie is namelijk op dit moment de tweede meest vervuilende industrie in de wereld. Voor een kilo katoen wordt al snel 8.000 liter water gebruikt, die je uitspaart als het katoen gerecycled zou worden. Naast duurzame materialen, hebben we ons ook verdiept in duurzame wassingen, waardoor minder water, energie en chemicaliën gebruikt hoeven te worden. Uiteindelijk heeft mijn project geleid tot de best verkochte stijlen van dat seizoen. Dat was fantastisch.”
Drankje met AMFI graduate en Product Coordinator bij Tommy Hilfiger, Femke Jonkmans
Hoe zie je nu jouw opleiding terug in je werk – welke meerwaarde heb je door AMFI?
”Met AMFI heb ik veel praktijkervaring en kennis opgedaan die anderen niet meteen hebben. Daardoor had ik een streepje voor op hen. Dit heb ik bijvoorbeeld opgedaan tijdens de denim-minor. Zo bezochten we verschillende fabriek, bijvoorbeeld een fabriek waar knopen en stoffen voor jeans worden geproduceerd. Anderen die net beginnen aan een baan hebben dit vaak nog nooit gezien. Het is belangrijk om te weten hoe iets gemaakt wordt als je de productie coördineert.”
Hoe ziet een standaard werkdag er voor jou uit?
”Er is eigenlijk geen standaard werkdag. Ik werk aan vier menswear-seizoenen/-collecties tegelijkertijd. Zo selecteer ik de stoffen samen met de designer, daarbij beoordelen we de wassing van de denim onder andere op duurzaamheid. Verder doe ik de communicatie met de fabrieken, waar de kleding geproduceerd wordt. Ik volg het productieproces en houd in de gaten of alles op tijd wordt gedaan en of het de de juiste kwaliteit heeft.”
Welke uitdagingen ben je tot nu toe in je werk tegengekomen?
”Het is altijd uitdagend om mensen te overtuigen van hoe jij vindt dat iets moet gebeuren. Zo ben ik net terug uit Brazilië, waar ik de fabriek bezocht heb waar onze kleding wordt geproduceerd. Daar moest ik veel mensen overtuigen. In de fabriek heb ik bijvoorbeeld over prijzen onderhandeld, tips gegeven voor het productieproces en verteld over onze kwaliteitseisen. In Brazilië werken we met het idee van ‘local for local’; onze producten worden geheel ter plaatse gemaakt en ook daar verkocht.”
Met deze 6 technieken stimuleer je je creativiteit >
Wat hoop je nog te bereiken in je carrière?
”In mijn huidige functie zou ik graag willen doorgroeien. Mijn doel is om ook nog in het buitenland aan de slag te gaan bij een bedrijf als Levi’s in Amerika of bij een denimmerk in Australië. Uiteindelijk zou ik graag willen gaan werken bij een klein duurzaam merk, waar ik een office dog mee naartoe kan nemen.”
“Amsterdam staat ook wel bekend als de denim capital”
Welk land loopt voorop in denim?
”Nederland! Amsterdam staat ook wel bekend als de denim capital. Veel denimmerken zijn hier gevestigd. Merken als ‘Kings of Indigo’ en ‘G-Star’ doen het erg goed en bij Tommy Hilfiger hebben we zelfs een denimlaboratorium in het kantoor. Naast Nederland zitten de Verenigde Staten (Californië) en Australië (Melbourne) in de top. In Californië zijn veel goede bedrijven gevestigd, zoals Levi’s en Re/Done.”
Hoe zie je de toekomst van denim?
”Het toftst zou ik het vinden als denim in de toekomst 100% sustainable zou zijn. De cirkel zou dan rond zijn: de denim wordt dan volledig gemaakt van gerycled materiaal en is helemaal recyclebaar. Op dit moment gaat het steeds slechter met de wereld. Denim wordt vaak geproduceerd in landen waar een tekort is aan water en de denimproductie is daar vaak een mede oorzaak van.”
Deze fashioncollecties veranderen je kijk op kleding >
Heb je tips voor andere meiden, die net met hun carrière beginnen?
”Houd je doelen goed voor ogen en werk daar naartoe. Veel mensen weten vaak niet wat ze willen doen en die missen daardoor focus. Je moet ergens voor gaan en zorgen dat je over dat onderwerp genoeg kennis hebt. Verder zijn connecties erg belangrijk, anders zou ik ook niet bij Tommy Hilfiger terecht zijn gekomen. Ga naar de juiste evenementen, spreek de juiste mensen en ga opzoek naar een mentor.”
Genoeg gepraat over werk! Even iets anders: wat is jouw food guilty pleasure?
”Pasta met truffels! Toen ik een keer in Italië op vakantie was werd mij gevraagd of ik truffels wilde bij mijn eten, sindsdien ben ik verslaafd. De lekkerste pasta kan je eten bij Spaghetteria. Verder ga ik in Amsterdam graag naar Hanneke’s Boom, Roest of Pllek. Deze hotspots hebben allemaal een terras aan het water en hebben daardoor een ongedwongen sfeer. Ik vind het altijd heel fijn om dicht bij water te zijn. Misschien komt dat wel doordat ik in Harlingen ben opgegroeid..”
“De helft van de inhoud mijn kledingkast bestaat uit mannenkleding”
Om af te sluiten… waar kunnen wij je midden in de nacht voor wakker maken?
”Voor een reis met een tropische bestemming. Voor mij is perfect geluk een goede balans tussen werk en reizen. Daarom zou ik graag nog in het buitenland willen wonen. Mijn mooiste vakantie was een reis naar de Filipijnen. Daar zat ik elke dag op een boot, bezocht ik de mooiste stranden en er was lekker eten. Heerlijk!”
Interviews met andere inspirerende ondernemers lees je hier >
Foto’s Femke
Fotograaf: Emilie van Kinschot
Naam: Femke Jonkmans
Instagram: @femkejonkmans
Leeftijd: 23 jaar
Huidige woonplaats: Amsterdam
Opleidingen: AMFI Fashion Management, VWO
Werk: Junior Product coordinator Tommy Hilfiger – Denim specialisatie