“Do less with more focus”. Als business coach is dat het motto dat Lisette Tol verkondigd naar haar (toekomstige) klanten. Girlboss Lisette helpt ambitieuze entrepreneurs om hun al goedlopende bedrijf nét naar het next level te tillen. In het Business Coach Traject dat ze aanbiedt, maakt ze samen met een ondernemers een op maat gemaakte business strategie. Benieuwd naar meer over deze inspirerende business coach? Stay tuned.
Leuk om elkaar ook voor Girls Who Magazine te spreken omtrent het #girlboss thema. Je komt oorspronkelijk uit de media industrie, was het opstarten van een eigen bedrijf altijd al een ambitie van je?
”Ha, niet perse nee. Ik heb wel altijd al heel zelfstandig en met veel vrijheid mogen werken. Dat zat er al vroeg in. Ook heb ik al tijdens mijn televisie carrière een tijd een eigen bedrijf gehad. Het mooie was dat ik toen hele grote klussen had – waar ik freelance heel goed voor betaald werd – en ook een paar hele leuke kleine klussen. Toen ik zwanger werd in 2004 heb ik mijn televisiebedrijf beëindigd, omdat er toen geen regeling meer was voor zwangeren. Ik heb de laatste klus tijdens mijn zwangerschap in loondienst gedaan en kreeg daardoor wel gewoon een uitkering tijdens mijn zwangerschap.
Daarna ben ik in loondienst tv klussen blijven, omdat ik het toch spannend vond met die kleine. Na een paar jaar stopte ik met televisiewerk. Ik wilde ‘iets doen wat er toe doet’ en ben toen mijn eigen coachpraktijk en yogastudio begonnen. Dat liep onwijs goed, binnen no time zaten al mijn lessen, workshops en trainingen vol en had ik een team van meer dan 15 ondernemers in de studio werken. Daar begon echt mijn liefde voor ondernemen.”
Na zelf je weg gevonden te hebben in het succesvol én ontspannen ondernemen, heb je hier een methode voor ontwikkeld om ondernemers te helpen. Wat is volgens jou hét geheim van het ontspannen ondernemen?
”Heel eerlijk is er niet echt een geheim, geen quick fix of een heilige graal. Behalve… jijzelf als ondernemer! Kijk, als ik met ondernemers werk, werk ik altijd op strategie én op persoonlijk leiderschap. Want ik kan je nog zoveel leren, maar iets weten doet niks voor je! Kijk maar naar al die mensen die trainingen volgen, boeken lezen en geen resultaat behalen. Je zult jezelf ook echt moeten uitvinden als jouw versie 10.0. Diegene die doet wat nodig is, die ontspannen is, die goed zorgt voor zichzelf en haar grenzen bewaakt. Je wilt niet weten hoe vaak ik nee zeg.
”Ik geloof in de mythe van EN-EN”
Ontspannen ondernemen is in mijn ogen echt een succesvol bedrijf hebben, daar van kunnen genieten en genoeg tijd en ruimte hebben voor andere dingen die je belangrijk vind. In mijn geval mijn gezin, vrienden en familie en reizen. Veel ondernemers geloven in de mythe van of-of. Dus OF een succesvol bedrijf OF een leven vol leven. Ik geloof daar niet in, ik geloof in EN-EN. En daar zijn meerdere dingen voor nodig. Maar als ik dan naast persoonlijk leiderschap toch een ‘geheim’ moet noemen, dan zou ik zeggen; zorg dat je een high-end dienst ontwikkelt, oftewel een dienst waar je voor je waarde betaald wordt in plaats van voor je uren. Een dienst die zo waardevol is dat klanten gráág hoge prijzen willen betalen. ”
En in je vrije tijd, wat doe je het liefst om na een drukke week weer op te laden en te ontspannen voor een nieuwe week?
”Heel eerlijk gezegd heb ik meestal een bijzonder lege agenda. Ik heb gelukkig een heel goed team waar ik mee werk, dat scheelt zo veel. Ik werk zelf 4 dagen van 7 uur per week en heb 2 maanden per jaar vrij. De helft van mijn tijd besteed ik aan strategie, marketing en sales. Zowel online als offline, dus van het spreken met potentiële klanten, het schrijven van artikelen, e-books, het maken en geven van webinars en het geven van lezingen en masterclasses. De overige tijd besteed ik aan het creëren van content en het begeleiden van mijn klanten. Ik heb ook maar weinig klanten, heel bewust. Doordat ik high-end diensten verkoop, kan dat ook.
Eén van de redenen dat ik een vrij lege agenda heb, is dat ik ontspannen en opladen óók heel belangrijk vind. Dat doe ik door twee keer per week te boksen met mijn bokstrainster, regelmatig yogalessen te volgen, afspreken met vriendinnen, ‘hangen’ met mijn zoon van 13, leuke dingen doen met mijn man en reizen. Het coachen van mijn klanten, daar krijg ik ook altijd heel veel energie van! Oh, ik kan wel door blijven praten, er zijn zoveel dingen waar ik van oplaad en ontspan.”
Business coach Lisette Tol
Binnen TheNextWomen ben je regelmatig actief als “Expert” tijdens de Coaching Hours die door het jaar heen plaatsvinden. Hoe probeer je de toch erg uiteenlopende entrepreneurs tijdens deze korte sessies zo goed mogelijk op weg te helpen?
”Ik kan vrij snel tot de kern komen. Een goede businesscoach heeft niet alleen kennis van zaken, maar kan vooral goede vragen stellen en goed luisteren. Ik vraag altijd waar een ondernemer op dit moment in haar business worstelt en wat het gesprek waardevol voor ze zou maken. Zo geef je meteen richting. Soms is het een concrete tip die ik meegeef, bijvoorbeeld op het gebied van strategie, marketing of sales. Vaak probeer ik ook een wat diepere laag te pakken. Persoonlijk leiderschap is de basis van succes. Of je nou een miljoenenbedrijf hebt en producten verkoopt, of een zzp-er die een dienst levert.
”persoonlijk leiderschap is de basis van succes”
Dus als ik ondernemers kan laten ervaren dat die versie 10.0 nodig is om naar het next level van je business te groeien, dan is dat al mooi. Vaak zijn het angst en belemmerende overtuigingen die in de weg staan voor een groeistap. Als je anders leert kijken naar de dingen – en daar is vaak coaching voor nodig – dan is er vaak zoveel meer mogelijk! Dus ik kijk of ik de ondernemers die ik spreek die potentie kan laten zien in zichzelf en in hun business. En ook waar je jezelf belemmert. Dat is vaak al een mooie eerste stap.”
Zijn er in je carrière als business coach ooit situaties geweest waarbij de door jou ontwikkelde methode en de entrepreneur in kwestie, geen match waren en het traject dus is geslaagd?
”Ja, zeker! Vooral in het begin. Ik dacht toen dat ik iedereen kon helpen. Heel leerzaam was dat. Want daardoor weet ik nu precies voor wie ik er wel en niet ben. En het belangrijkste is dat ik alleen kan en wil werken met gecommitteerde ondernemers, die echt bereid zijn te doen wat nodig is. Die niet gaan zitten wachten en alleen de wet van aantrekkingskracht hun werk willen laten doen. Ik heb op een gegeven moment iemand in mijn coach programma gehad die zei; ”het werkt niet voor mij”. En weet je, dat kan hé, maar bij haar wist ik; ze heeft zelfs nog niet de eerste twee stappen gezet die ze zou moeten zetten. Dan ga je ook geen resultaat behalen. Ik ben me toen nog meer gaan specialiseren in leiderschap. Zodat ik mijn klanten niet alleen op business gebied kan helpen, maar ze ook kan helpen hun niet werkbare en belemmerende patronen te doorbreken.”
Voor de freelance girlbosses onder ons: wat zijn jouw ultieme tips om een naam voor jezelf op te bouwen en zoveel mogelijk opdrachtgevers aan te trekken die ook daadwerkelijk bij je passen?
”Je begon al met mijn motto; do less with more focus. Dat betekent dus dat je niet alles doet, maar strategische keuzes maakt. Stap 1 is dat je gaat onderzoeken wat jouw niche is; oftewel, wat is de doelgroep waar je je op gaat richten. En dan heb ik het niet alleen over jouw ideale klant, die klant waar je het liefst mee wilt werken. Maar dan heb ik het echt over een lucratieve niche. Een doelgroep die op jou zit te wachten en jouw dienst of product wil kopen!
Niet omdat ze perse veel geld hebben, maar omdat ze het zo waardevol vinden wat jij biedt, dat ze gráág voor je diensten willen betalen. Dus bepaal je doelgroep en bepaal ook; wat is het probleem dat jij oplost, of het verlangen dat je inwilligt met jouw dienst of product. Dát ga je verkopen. Dus je verkoopt niet je coaching. En je verkoopt niet je zonnebril. Maar je verkoopt het probleem dat je oplost. Of het verlangen dat je inwilligt. Hoe groter het probleem of het verlangen van je klant, hoe makkelijker je verkoopt!”