digitale detox - digitale detox tips - telefoonverslaafd - sociale media - minderen telefoongebruik
T

TELEFOON VERSLAAFD? 11 x TIPS VOOR EEN DIGITALE DETOX

Telefoonverslaafd? De wereld van sociale media heeft vele voordelen, maar in de loop van de jaren is het meer en meer een verlengstuk van onze handen geworden. Ook mentaal heeft het veel invloed. Het eindeloos scrollen, het vergelijken en het niet weten wanneer het teveel wordt. Het kan de oorzaak zijn van slapeloosheid, eenzaamheid en een laag zelfbeeld. Let’s fix that! Vind hier 11 x tips voor een digitale detox.

Telefoonverslaafd? Check hier 11 x tips voor een digitale detox >

1. Verwijder apps (tijdelijk)

Klinkt heel voor de hand liggend. Verwijder apps die je weinig tot niet gebruikt, zodat je scherm clean is en ietsje leger. Bovendien heb je op verschillende telefoons tegenwoordig de functie om apps van je beginscherm te verwijderen. Doe dit ook met apps die je minder wilt gebruiken! Zo kost het je extra moeite om de apps terug te zoeken, waardoor je ze automatisch minder gaat gebruiken.

10 x Top fictie boeken van dit moment >

2. Lees meer tijdens je digitale detox

En dan niet de teksten onder een Instagrampost of dat Facebookbericht van je tante. Lees een boek. Zorg dat er altijd eentje in de buurt ligt of in je tas zit. Zo pak je eerder wanneer je in de trein zit je boek dan je telefoon.

3. Wandel een stukje

Verveel je je en ben je al een kwartier, een half uur aan het scrollen? In die tijd had je ook een blokje om kunnen lopen. Even een frisse neus halen, doet altijd goed. Volgende keer dat je langer dan vijf minuten begint te scrollen, trek je je schoenen aan en ga je op pad.

4. Schrijf!

Schrijf over hoe je je voelt, waar je zin in hebt, wat je moeilijk vindt. Zo leg je de focus weer bij jezelf en jouw mentale gezondheid. In tegenstelling tot sociale media, waar de focus op de ander ligt en je al gauw gaat vergelijken.

digitale detox - digitale detox tips - telefoonverslaafd - sociale media - minderen telefoongebruik

10 x De mooiste dagboeken  voor volwassenen >

5. Zoek persoonlijk contact

Wil je toch die ene foto of gebeurtenis delen? Zoek dan persoonlijk contact met je vrienden en familie. Bel ze, stuur die foto alleen naar hen (in plaats van heel Instagram), ga even langs – zorg dat de afstand tussen jullie kleiner wordt.

6. Probeer iets nieuws

Altijd al willen mediteren? Je tekenskills weer oppakken tijdens je digitale detox? Je hebt er de tijd voor. Alleen moet je je telefoon dan wel wegleggen. Want we houden zóveel tijd over wanneer we onze schermtijd naar beneden brengen.

51 x Tips om verveling tegen te gaan >

7. Reflecteer op jezelf

Waarom spendeer je zoveel tijd op sociale media, waarom wil je zoveel delen? Wil je graag reacties, interactie? Of wil je dat je foto’s graag gezien worden door die ene persoon (we get you) of voel je je alleen?

8. Laat je telefoon vaker thuis

Je telefoon hoeft echt niet altijd mee als je op pad gaat. Ga je de hond uitlaten? Focus dan op je hond, in plaats van de riem in de ene hand, je telefoon in de andere hand te houden. Wanneer je hem thuis laat, hoef je ook niet te wachten op meer bliepjes en meldingen.

9. Digitale detox = telefoonvrije zones

Maak telefoonvrije zones in je huis. Lig je vaak in bed nog een uur te scrollen voor je gaat slapen? Houd je telefoon dan buiten de slaapkamer. Vaak op je telefoon tijdens het eten, in plaats van met elkaar kletsen? Leg hem dan weg in de woonkamer.

10. Gebruik een camera

En nee, dan niet de camera van je telefoon. Want we snappen dat je foto’s en herinneringen wilt maken, maar dat hoeft niet per se met je telefoon. Foto’s kun je ook altijd later nog op Instagram plaatsen.

6 x Tips voor wie het altijd koud heeft >

11. Zet je mail op stil in het weekend

Als laatste: zet op al je mailaccounts je instellingen op inactief. Mocht je je mailprogramma alsnog openen, dan zie je nog steeds helemaal niets. Zo wordt je niet constant herinnerd aan werk of andere gebeurtenissen.

En, wat ga jij doen tijdens je digitale detox?

CategoriesChill