Girls Who Work! We zijn héus niet vergeten dat een deel van onze lezers onderneemt. En dan is het belangrijker dan ooit om aan een goede bedrijfsreputatie, ofwel brand image, te werken. Of je nu een product verkoopt, een online magazine runt, diensten levert of een horeca onderneming hebt, je wilt dat potentiële klanten online een goede eerste indruk hebben van je bedrijf. Hoe je dat doet? Je leest het in dit artikel.
Uit onderzoek blijkt dat 80% van de Nederlanders eerst reviews leest voor er tot aankoop overgegaan wordt. Het komt dan ook niet als verrassing dat online recensies je online bedrijfsreputatie kunnen maken of breken. Ga bij jezelf maar eens na, reserveer jij bij een restaurant als deze alleen maar slechte reviews krijgt? Koop jij dat ene jurkje bij bedrijf X als men zegt dat pakketjes niet aankomen of de kwaliteit slecht is? Nope. Dus, ben jij benieuwd hoe je als ondernemer een killer online reputatie opbouwt én behoudt? Hier vind je 5 tips om je online bedrijfsreputatie te verbeteren.
Tip 1: wat is je huidige bedrijfsreputatie?
De eerste stap naar het verbeteren van je bedrijfsreputatie, is weten hoe het op dit moment ervoor staat. In dit digitale tijdperk zijn er verschillende platforms waar klanten en consumenten hun ei kwijt kunnen en op zoek naar de beste online beoordelingen gaan. Of je nu een nieuwe stofzuiger wil kopen, sushi wil bestellen, een zelfbruiner koopt of als je wil weten waar je het beste online casino kunt vinden. De consument wil voor de beste opties gaan.
De aard van jouw onderneming is natuurlijk ook van invloed op welke platforms de reviews worden geplaatst. Als eigenaar van een hip lunch tentje of wijnbar heb je bijvoorbeeld een fysieke locatie op Google, waar bezoekers hun bevindingen zullen delen. Andere voor de hand liggende platforms zijn Tripadvisor en sociale media zoals Facebook en Instagram. Door de reviews op deze kanalen in de gaten te houden, heb je al een goed beeld van je online bedrijfsreputatie. Meten is weten!
Tip 2: verzin een online review strategie
Online reviews zijn het visitekaartje van je onderneming. Het liefst zou je dat al jouw blije klanten positieve ervaringen delen op het wereldwijde web, maar helaas is dat vaak niet het geval. Het loont dan ook om een online review strategie op te stellen. Hiermee kan je klanten motiveren om online reviews achter te laten. Dit kan zo simpel zijn als een bordje met een verzoek tot review achter te laten of een drankje of korting aan te bieden bij het achterlaten van een review. Ga ook vooral met klanten in gesprek en schroom niet om aan te geven dat het wordt gewaardeerd wanneer er een review wordt achtergelaten. Creeër een gunfactor!
Bedrijfsimago verbeteren? Meer tips vind je onder de foto >
Tip 3: reageer snel en zorgvuldig op negatieve reviews
Al loopt jouw onderneming als een trein, je kunt niet iedereen tevreden houden. Negatieve reviews horen er dus bij en zijn geen reden tot paniek. Wat wel belangrijk is, is dat je adequaat op de negatieve reviews reageert. Zo kan je dit juist gebruiken als middel om je bedrijfsreputatie te verbeteren. Door professioneel te reageren, kunnen ook andere lezers van de review zien hoe je de situatie aanpakt. Een beleefde en vlotte reactie kan zo een goede indruk wekken, waardoor je een negatieve ervaring in een positief gevoel weet om te zetten.
Tip 4: gebruik verschillende platforms voor een goede bedrijfsreputatie
Zoals we al aangaven zijn er meerdere platforms waar klanten of gasten hun ongezouten mening kunnen geven. Alhoewel je hier als ondernemer zelf weinig invloed op hebt, kan je deze verschillende kanalen voor je laten werken. Het is daarom verstandig om bedrijfspagina’s en accounts aan te maken, waarmee je op de voet kunt volgen of en hoe er over je gepraat wordt. Zie je het zelf niet zitten om iedere dag het internet af te speuren? Dan zijn er ook tools die meldingen geven bij reacties of opmerkingen. Zo blijf je op de hoogte van de laatste opmerkingen van reviewsites zoals Trustpilot, Google en Tripadvisor.
Tip 5: Kijk af bij vergelijkbare ondernemingen
Wil je je bedrijfsimago verbeteren? Het kan geen kwaad om af en toe te spieken bij vergelijkbare ondernemingen hoe zij het aanpakken. Natuurlijk is het ook belangrijk een eigen groeistrategie te ontwikkelen, maar dat betekent niet dat je als ondernemer zelf het wiel hoeft uit te vinden. Hoe zien de website en de social media profielen eruit? En hoe wordt er omgegaan met online reviews, reclame en het inzetten van social media influencers? Door te vergelijken, kan je als ondernemer zelf ook geïnspireerd raken om stappen vooruit te zetten. Zo werk je via verschillende wegen aan een goede online bedrijfsreputatie.