‘Gaat iemand nou echt deze kleding dragen?’ vragen vriendinnen vaak, als ik ze enthousiast een nieuwe collectie van één van de fashionweeks laat zien. Veel mensen realiseren zich namelijk niet dat mode niet alleen gaat om de kleding zelf, maar veel meer een kunstvorm is. Mode is een reflectie van de huidige tijdsgeest. Collecties zijn altijd ergens op geïnspireerd en vertellen een verhaal. Girls Who raakt net zoals een aantal succesvolle designers geïnspireerd door lekker eten en mooie reizen. Bij mode komt het eigenlijk op hetzelfde neer!
Mac Fashion
Word jij net zoals ik happy van een ‘happy meal’ op brakke middagen of tipsy avonden?
Dan zeg je vast ook geen nee tegen een kijkje naar deze iconische collectie van Moschino uit 2014. Moschino was voor de collectie geïnspireerd –zoals je al kan raden- door MacDonalds, maar ook door pop-culture, 80’s New York en zelfs door Spongebob Squarepants.
”Met deze collectie wilde de designer op een humoristische manier kritiek geven op het bovenmatige Amerikaanse kopen van producten (consumerism)”
Zo stond er op één van de MacDonalds truien geschreven ‘over 200 billion served’. Op een bont jas stond geschreven ‘Fur Real’ en een jasje bevatte de woorden ‘Cash Cow‘. Deze collectie blijft one of my personal favorites.
Bron: modelmanagement, Like or dislike? | Fashion as art
Parijs beleven als ware Parisienne? Hier moet je zijn!
Tasty
Krijg je al honger bij het lezen van dit artikel? Dan hier nog een alineaatje dat je moet lezen. Schots knitwear merk ESK is een samenwerking aangegaan met het culinair en kunstzinnige kunsttijdschrift ‘The Gourmand’. Net zoals wij raken zij geïnspireerd door eten. Dit resulteert in een collectie van luxueuze cashmere truien gebaseerd op verschillende smaken. Welke trui is jouw favoriet? Die ene die ‘voortkomt’ uit de bekende Engelse mosterd of die ander die geïnspireerd is op de donkere inkt van een inktvis of kies jij liever voor de Scottish oats jumper?
Bron: Laneandassociates | Fashion as art
Deze 90’s items hebben een comeback gemaakt!
Fashion Road Block
”Oh nee! Weer een weg afgezet. Argh altijd die wegwerkzaamheden!” Dat is wat veel bewoners van een Noord-Londense wijk dachten. Het bleken echter geen wegwerkzaamheden te betreffen, maar de fashion show van de Londonbased designer Martine Rose. Tegen een achtergrond van de kenmerkende Londense huizen met de lichtbruine bakstenen wilde zij met de presentatie van haar nieuwe collectie een ode aan Londen brengen. Daarom moesten de straten van London worden afgezet. Rose omschreef de show als een ‘love letter’ aan Londen. ‘Londen gaat op dit moment door een gekke tijd en ik vind dat het wat liefde nodig heeft’, legde ze uit. Het woord ‘SPEED’ kwam vaak terug in de collectie en het lettertype en logo daarvan waren geïnspireerd op een Tottenhamse garage.
Bron: Dazed Digital, Cleo Glover | Fashion as art
1966’s Warschau
Misschien wordt Warschau binnenkort toegevoegd AAN het fashion capitol-rijtje Parijs, Londen, New York. Voor MISBHV’s eerste catwalkshow ging het merk namelijk terug naar haar roots en werd de show gehouden in het opkomende Warschau. Het populaire merk – dat gedragen wordt door niemand minder dan A$AP Rocky, Rihanna, en Kylie Jenner– werd met haar SS19 collectie geïnspireerd door de ‘golden age of Polish culture’, oftwel de jaren ’60 en ’70. In de collectie waren elementen uit de Poolse geschiedenis uit die tijd terug te zien zoals de posterkunst. Deze werden letterlijk in een modern jasje gestoken in samenwerking met kunstenaar Rosław Szaybo. Het woord ‘Polish Jazz’ was veel terug te zien in de collectie. Zo was dat geprint op verschillende t-shirts en glanzende jurken.
Bron: Dazed Digital, Stanislaw Boniecki | Mode en kunst
10 redenen voor een reis naar Zuid-Afrika!
From Africa to Amsterdam
Word jij ook zo vrolijk van gekleurde prints? Dan moet je het merk ‘Afriek’ zeker checken. Afriek vindt dat Afrika vaak te negatief in het nieuws wordt gezet. Afriek wil daarom juist de mooie, positieve kanten van Afrika tonen. De kleding wordt ‘eerlijk’ geproduceerd in een atelier in Rwanda. De stoffen voor de kleding komen van lokale markten in Kampala (Oeganda) en Kigali (Rwanda).
”Het merk vindt dat barrieres zoals afstand, taal en percepties er vaak voor zorgen dat we terughoudend zijn, maar Afriek gebruikt dit idee juist om geïnspireerd te raken.”
De nieuwste collectie is dan ook ontstaan door het samenbrengen van ideeën en talenten van mensen uit verschillende landen met verschillende achtergronden. De vrolijke prints als gevolg van het speciale merkverhaal in combinatie met een bijzondere setting zorgen voor fantastische collectiefoto’s.
Bron: Kars Gerrits | Fashion as art