Beginnen met ondernemen tijdens een wereldwijde pandemie, dat vergt een flinke dosis lef. De economie gaat achteruit, omzet en winst van bedrijven staan onder druk en de veel banken houden hun hand op de knip. Toch zijn er genoeg opportunisten die juist in deze tijd een bedrijf beginnen. Hoe, wat & waarom? Wij zijn nieuwsgierig, zij leggen het aan je uit!
Deze week spreken we Iris Moonen, die tijdens de crisis merkte dat veel meer bedrijven behoefte hadden aan een goede digitalisering van hun onderneming. Daar speelde zij op in met haar creative branding agency Meraki Studios. Hier lees je hoe ze dat deed en wat haar ondernemingstips zijn!
Jouw nieuwe onderneming in drie zinnen: hoe leg je dat uit?
Meraki Studios is een creative agency. “We develop & elaborate creative concepts into commercial purposes.” Of terwijl: Meraki Studios is een full service marketing en branding bureau waarbij we meedenken over ‘het idee’ (wat we vaak uitvoeren in de vorm van een consultancy) tot het ondersteunen met bijvoorbeeld social media beheer, (re)branding, fotografie, product design of het creëren van een complete launch planning.
Waarom ben je hier juist nu mee begonnen?
Meraki Studios zat al lange tijd in mijn hoofd. Vanwege de huidige omstandigheden zag ik dat veel meer bedrijven behoefte hadden aan een goede digitalisering van hun onderneming. Voor mij was dit de doorslaggevende factor om juist op dit moment 100% voor dit business idee te gaan.
Wat waren je overwegingen?
Alles in mij riep dat ik hiervoor moest gaan. De overweging was alleen de volgorde. Zou ik eerst alles tot in de puntjes uitwerken, en vervolgens op zoek gaan naar interessante klanten? That would be the ideal world, toch?
Toch ging ik voor optie 2: Ik nam kansen die zich voordeden, en besloot direct mijn eerste klanten te werven. Het bouwen van een passende website en een administratiesysteem moest maar even wachten. Dat is ondernemen naar mijn mening. De website komt er overigens snel aan!
Dit bericht bekijken op Instagram
Hoe blijf je optimistisch in deze tijd?
Ik ben mij steeds bewuster waar ik blij van word. Los van ondernemen zijn dat vrienden, familie maar bijvoorbeeld ook lekker eten of een bijzondere vakantie. Je leest: ik ben een sociaal persoon.
In de regels die er zijn probeer ik mijn eigen weg te vinden en me te focussen op mogelijkheden. Een online wine tasting met vriendinnen, een weekendje weg in eigen land, of een romantisch afhaaldinertje van een van mijn favoriete restaurants zijn hier goede voorbeelden van. Hieruit haal ik nu mijn energie!
”Je hoeft niet altijd optimistisch te zijn”
Daarnaast is mijn business voor een groot deel gericht op digitale producten of diensten. Ik durf te zeggen dat ik ervan overtuigd ben, dat júist in deze tijd, onze diensten ontzettend relevant kunnen zijn voor heel veel bedrijven.
And last but not least: Je hoeft niet altijd optimistisch te zijn. Soms is het juist goed om even een baalmoment te hebben. Een warm bad doet bij mij altijd wonderen. Maar daarna, hup weer door!
Welk gouden advies zou je andere beginnend ondernemers meegeven?
Vindt jouw niche. Wat maakt jou anders dan anderen? Waar krijg je energie van? Beantwoordt deze vragen zelf, maar vraag het ook aan je close connecties. Personal branding wordt steeds belangrijker. Dus waar jij als persoon voor staat, jouw positieve (communicatie) eigenschappen kan je als kracht voor jouw bedrijf gebruiken.
Dit bericht bekijken op Instagram
Iris Moonen – Meraki Studios
Tot slot mag je de laatste vraag van dit interview helemaal zelf bepalen. Wat wil je ons nog meegeven?
Welke studie heb je gedaan? En was dit waardevol?
Ik heb Fashion Management gestudeerd aan het Amsterdam Fashion Instituut. Op mijn eerste dag zei een van de directors: “Economische vakken kunnen jullie uit boeken leren, dat gaat wel goed komen. Maar leren creatief te denken en te zijn, daar gaan we vooral op focussen de komende jaren”.
Ik was hier zó benieuwd naar. Maar nu, jaren later, begrijp ik precies wat hij bedoelde. Van me verdiepen in independent magazines, eigen kleding ontwerpen, marketing strategieën schrijven voor de hipste merken, tot stage lopen bij een Britse designer die meedeed aan London Fashion Week: Ik heb door mijn studie ontzettend veel geleerd, en dat pas ik juist nu toe in mijn onderneming.
Wat heb je gedaan voordat je Meraki Studios begon?
Na mijn studie heb ik een wereldreis van 7 maanden gemaakt, Azië, Oceanië, Noord-Amerika en Europa. Vervolgens heb ik in Amsterdam ongeveer drie jaar bij Rituals Cosmetics gewerkt. Ik hield me bezig met innovaties binnen fashion en eau de parfum.
Meer inspirerende interviews met vrouwelijke ondernemers vind je hier >
Voorbeelden van mijn werkzaamheden waren het ontwerpen van moodboards voor verschillende projecten, product launches voorbereiden en yogalessen volgen (o.a. in het Rijksmuseum!). Alles wat we deden was terug te leiden naar de merkfilosofie, een hele mooie les.
Heb jij goede branding nodig bij Instagram? Volg Iris Moonen op Instagram!
Ben jij ook begonnen met ondernemen tijdens de crisis? Laat het ons weten, wie weet kan ook jij je verhaal hier delen!