Ken jij het concept van ‘fashion restaurants’ al? Het is een combinatie van twee van onze ‘favorites’ in het leven: mode en food. De restaurants zijn gevestigd in al onze lievelings fashion capitals. Wie wil er bijvoorbeeld nou niet een hapje in Florence eten bij Gucci’s fashion restaurant ‘Osteria’? Wij hebben onze vliegtickets naar Florence al geboekt!
Mode draait tegenwoordig niet alleen meer om het verkopen van kleding, het gaat ook over het opbouwen van een betekenisvolle relatie met de klant. In deze restaurants moet je namelijk een ‘gevoel’ krijgen van het merk. Het gaat over een ervaring, over ‘brand experience’.
Multichannel Marketing Strategy
Met ‘brand experience’ willen merken een relatie opbouwen met hun klanten. Dit bereiken ze door een ‘multichannel marketing strategy’ toe te passen. Zoals het woord al zegt is het merk via verschillende kanalen op zoek naar een continue flow van interactie met de klant. Bij deze interactie is het belangrijk dat de klant een totaalervaring krijgt van het merk.
De fashion restaurants zijn een goed voorbeeld van een uiting van de multichannel strategy. In de restaurants ‘proeft’ de klant als het ware de identiteit van het merk. Zo openen merken als Gucci, Chanel, Prada en Burberry hun eigen restaurants. De merkidentiteit is geheel in de ´look and feel´ doorgevoerd: in het interieur, de architectuur, het personeel en zoals je verwacht ook het eten.
1. Gucci Osteria
Zo spatten de ‘Gucci vibes’ van fashion restaurant Osteria van de muren af. Het interieur is er bekleed met sprankelend fluweel, de muren zijn felgroen en de knalroze menukaarten laten dromerige tekeningen zien.
2. Prada’s Bar Luce
Naast het Gucci restaurant staat ook Prada’s fashion restaurant ‘Bar Luce’ op onze ‘to go list’. Dit restaurant in Milaan is ontworpen door de geniale filmdirector Wes Anderson. Het interieur zou zo uit één van zijn films kunnen komen. Het fashion restaurant is gevuld met pastelgetinte Formicatafels, behang met een print van Italiaanse huizen en muren met houtpanelen.
De ouderwetse snoeppotten, flipperkasten en retrojukeboxen geven de ruimte een 1950’s/60’s-sfeer. Anderson zegt zelf over de bar dat hij Bar Luce een goede set vindt voor een film, maar een nog betere plek om een filmscript te schrijven. “I tried to make it a bar I would want to spend my own non-fictional afternoons in”, aldus Anderson.
3. Chanel’s coffeecups
Heb jij na het bezoeken van deze fashion restaurants zin in een cappuccino? Dan wordt het voor jou nog beter: niet alleen wordt fashion gecombineerd met ‘food’, maar ook met één van onze andere favorites, namelijk koffie. Merken openen in hun winkels koffiebarren en soms zelfs gehele cafés. Dit past ook weer bij de multichannel strategy. Klanten krijgen nu een extra ervaring in de winkel en bouwen zo een sterkere band op met het merk. Ze maken kennis met de lifestyle van het ‘brand‘ en kunnen daarvan deel uitmaken. Het slimme aan deze strategie is dat de take-away coffeecups een wandelende reclame voor de merken zijn.
Bron: Nobu Milano | Fashion restaurants
4. Eten bij Burberry, Armani & Chanel
Naast de genoemde fashion restaurants zijn er wereldwijd nog veel meer die zeker de moeite waard zijn om te bezoeken. Beleef de experience, waar het merk jou op wil trakteren. Als je in Londen bent reserveer dan voor een high tea bij ‘Thomas’ Cafe’ van Burberry. Wanneer je de dag erna weer honger hebt, bezoek dan Comme Des Garçons’ ‘Rose Bakery’ op Dover Street Market. Ben je de pasta’s & pizza’s in Milaan even zat? Ga dan naar Armani’s fashion restaurant ‘Nobu’ voor Japanse delicatessen. In Tokyo raden wij tenslotte Chanel’s minimalistische restaurant ‘Beige’ aan (tijdelijk gesloten tot 09-18).
Bron: Cntraveller | Fashion restaurants