Als ondernemer weet je het maar al te goed. De wereld van social media staat eigenlijk nooit stil. Er zijn constant interessante ontwikkelingen gaande. De ene keer kun je het leren door het vooral veel te doen, de andere keer heb je weer een gerichte training of cursus nodig. Wil je op dit moment vooral graag de nodige inventarisaties doen en ben je daarom erg benieuwd wat de trends in social media zijn voor vrouwelijke ondernemers? We helpen je alvast op weg met een paar handige tips.
Het delen van filmpjes via TikTok is voor de zakelijke markt sterk in opkomst
Het doel van social media is voornamelijk het verhogen van je zichtbaarheid. En dit betekent dus ook dat je een platform nodig hebt waar je dit relatief makkelijk mee kunt bereiken. Ben je daarom al aan de slag gegaan met TikTok? Door interessante content te maken voor de door jou beoogde doelgroep die ook nog eens impact maakt, kun je in een relatief korte tijd enorm veel naamsbekendheid maken. En dat is natuurlijk hetgeen dat je het liefste wilt bereiken met het inzetten van social media.
Veel consistentie in de uitingen op social media door middel van vaste templates uit Canva
Heb je ook al gedacht aan het doorvoeren van een consistente stijl op jouw social media kanalen? Dit is vandaag de dag namelijk makkelijker dan ooit. Kies er bijvoorbeeld voor om aan de slag te gaan met een programma zoals Canva, nadat je een gratis VPN downloaden uit hebt gevierd. De mogelijkheden op het gebied van het ontwerpen van een template zijn dan haast eindeloos. Je hebt namelijk de keuze uit tientallen kleuren, designs, lettertypes en icoontjes. Ook kun je al kiezen voor een paar standaard templates, zodat je zeker weet dat het geheel er visueel erg aantrekkelijk uit blijft zien.
De perfecte materkingmix door meerdere kanalen met elkaar te combineren
Om er zeker van te kunnen zijn dat je maximaal zichtbaar bent online, is het belangrijk om meerdere kanalen met elkaar te combineren. Hierdoor kun je bijvoorbeeld ook contact leggen met je doelgroep via verschillende kanalen en je zorgt voor een stukje kracht van herhaling door dezelfde soort templates toe te passen. Zoek daarom voor jezelf van tevoren altijd goed uit wat voor soort kanalen goed werken voor je bedrijf en welke je dus het liefste in wilt gaan zetten.
Gericht adverteren, bijvoorbeeld via Instagram en Pinterest
Heb je eenmaal de perfecte mix gevonden van verschillende soorten kanalen die je graag in wilt zetten voor je bedrijf? Dan is het ook een goed idee om te kiezen om gericht te gaan adverteren. Dit kun je bijvoorbeeld door via kanalen zoals Instagram en Pinterest. Door het budget iedere dag in te zetten, kun je in een relatief korte tijd veel mensen verwijzen naar je product of dienst. Zorg er dan ook altijd voor dat je het product of de dienst makkelijk aan kan worden genomen en dat de doelgroep in een mum van tijd kan converteren. Hierdoor weet je dus zeker dat je het maximale haalt uit deze kanalen. En dat is wel zo belangrijk, toch?
Interactie met de doelgroep is vandaag de dag belangrijker dan ooit
Een persoonlijke touch aan je social media kanalen geven is een andere trend die op dit moment volop in ontwikkeling is. Hierdoor krijgt een consument een vertrouwd gevoel met het bedrijf en is geneigd om je langer te blijven volgen en aan te bevelen aan vrienden en familie. Zorg er dus altijd voor dat je snel reageert op berichten, ook op het moment dat deze berichten negatief zijn.
Maak een plan van aanpak over de beste inzet op het gebied van social media
Merk je dat je maar al te graag het inzetten van social media drastisch aan wilt gaan pakken? Dan is het maken van een goed plan van aanpak natuurlijk een van de eerste dingen die je moet doen. Vanuit dit plan van aanpak kun je bijvoorbeeld aan de slag met het ontwerpen van de nodige templates en het bepalen van het advertentiebudget dat je hier beschikbaar voor wilt stellen. Ga jij hier binnenkort al een keer mee aan de slag?