Op haar 23ste zat ze al tegenover grote investeerders en 5 jaar later heeft de 28e jarige Emna Everard meer dan 25 werknemers, is ze gekozen tot manager van het jaar in de categorie Entrepreneur bij de Top Management Awards en is haar webshop Kazidomi een van de grootste spelers op het gebied van biologische en gezonde producten. Wat is de succesfactor van haar business, wat voor leider is ze en wat zijn haar tips voor andere ondernemers? Je leest het in ons interview met powervouw Emna.
Over Kazidomi
De één vindt het te duur, de ander weet niet waar te beginnen of heeft geen inspiratie. Gezond én duurzaam eten is, jammer genoeg, lang niet altijd zo makkelijk als je zou denken. Het is dan ook goed nieuws dat de online supermarkt Kazidomi, opgericht door Emna Everard, nu ook naar Nederland komt.
Waar biologisch en betaalbaar niet vaak samengaat doet dat het dus wel bij Kazidomi. Na succes behaald te hebben op de Belgische en Franse markt kunnen nu ook wij genieten van het vernieuwende concept met als missie: een gezonde levensstijl voordelig en gemakkelijk maken. Hoe de founder Emna Everard dat voor elkaar heeft gekregen, dat lees je hier.
Emna! Om te beginnen: hoe zou je een perfecte dag omschrijven?
In 2016 heb je een webshop gelanceerd die betaalbare en gezonde producten aanbiedt. Waarom is Kazidomi wat mensen nodig hebben anno 2021 ??
‘Ik denk dat er niet eens een twijfel over bestaat dat onze manier van consumeren een ondraaglijke last is (geweest) voor de planeet, onze gezondheid en producenten wereldwijd.
Maar, dat hóeft niet zo te zijn! Als westerse samenleving gaven we de voorkeur aan kwantiteit boven kwaliteit, het liefst voor de laagst mogelijke prijs. We keken de andere kant op wat betreft de productieomstandigheden van ons voedsel en andere boodschappen.
Maar tegenwoordig zijn de meeste mensen gelukkig tot het besef gekomen dat we dit echt moeten veranderen. De urgentie is er, maar ze weten vaak gewoon niet echt waar te beginnen. ‘Hoe ziet een beter leven eruit? Is het niet te duur voor mij?’.
Dat is waar Kazidomi om de hoek komt kijken. We willen mensen laten zien hoe we in de toekomst moeten leven als we een balans willen vinden tussen het milieu en een verbeterde gezondheid.’
Dat klinkt goed. Maar, wat onderscheidt Kazidomi van andere online supermarkten?
‘Er zijn een paar grote verschillen. De eerste is ons uitzonderlijke productassortiment: wij gaan alleen voor het beste van het beste, met een aantal hele innovatieve en zeldzame merken waarvan wij vinden dat ze het verdienen om bekend te worden.
Ten tweede richten we ons op een betaalbare aanpak, we willen dat het kopen van biologische gezonde producten voor iedereen toegankelijk is, en niet alleen voor de rijkere. Dat maken we mogelijk door middel van ons lidmaatschap, waarbij we kortingen tot wel 50% bieden op sommige producten.
‘Het ondernemersgeheim is om het potentieel je personeel te begrijpen’
Ten slotte geloven we in het delen van informatie aan mensen. Onwetendheid is eigenlijk de grootste belemmeringen voor mensen om gezonder te gaan leven. Want, waar begin je nou eigenlijk met duurzaam en biologisch eten? Die informatie delen we in artikelen, recepten en video’s om ze te helpen bereiken wat ze willen.’
Je was pas 23 toen je moest onderhandelen met grote investeerders. Vorig jaar haalde je een 4e kapitaalronde binnen: ditmaal een investering van 6 miljoen euro. Wat zijn jouw onderhandelingstips voor vrouwen van onze leeftijd?
‘Vertrouw jezelf. Voor mij was de grootste uitdaging niet om anderen te overtuigen, maar om mezelf te overtuigen. Ik twijfelde altijd aan mijn capaciteiten, mijn geloofwaardigheid, mijn situatie en andere dingen. Mensen voelen dat, en ze willen niet investeren in iemand die er onzeker uitziet.
Als je zelfverzekerder bent, is dat ook voelbaar voor degene tegenover je. Als je – zoals in mijn geval – gelooft dat je de manier waarop mensen eten kunt veranderen, gaan anderen dat ook geloven. Ze zullen er deel van willen uitmaken. Niet allemaal, maar sommige wel, en dat is alles wat je nodig hebt. Dat zelfvertrouwen opbouwen is voor de een makkelijker dan voor de ander. Wat mij helpt if gewoon oefenen, met veel verschillende mensen praten en feedback vragen.’
Wat was in de afgelopen jaren de grootste uitdaging voor jou en Kazidomi? Is er ooit een moment geweest waarop je alles wilde opgeven?
‘De momenten waarop ik het meest trots ben zijn de momenten die we als team delen. Als ik denk aan die groep ongelooflijk getalenteerde mensen. Dit motiveert me echt altijd om het avontuur voort te zetten.’
Dit bericht bekijken op Instagram
Hoe hoop jij dat de medewerkers jouw type leiderschap omschrijven?
Ik ben benieuwd: wat zijn je 5 favoriete Kazidomi-producten aller tijden? Wat zou je iedereen aanraden om te proberen?
- De Chokodomi, onze chocopasta is echt geweldig
- Onze tamari-amandelen zijn aardig verslavend
- Onze granola (The Nutty) is mijn dagelijkse ontbijt
- Gimber is een fantastisch merk, ik kan dat de hele dag door drinken
- De Evolve Haarolie is mijn geheime favoriet in ons beauty-assortiment
‘Ik denk niet dat gender enig verschil zou moeten maken.’
Tot slot: welk advies zou je andere vrouwelijke ondernemers mee willen geven?
‘Je bent geen vrouwelijke ondernemer. Je bent ondernemer. Jouw kans op succes is net zo groot als die van ieder ander, en als je de passie heeft, zul je altijd een manier vinden om te slagen.
Volg de powervrouw Emna Everard op Instagram en check Kazidomi voor het leukste aanbod aan biologische en duurzame producten.