&

‘IK TWIJFELDE ALTIJD AAN MIJN CAPACITEITEN’ | Drankje met.. Founder van Kazidomi, Emna Everard

inteview emna everard - betaalbare duurzame producten - vegan supermarkt - biologische producten online kopen - kazidomi

Op haar 23ste zat ze al tegenover grote investeerders en 5 jaar later heeft de 28e jarige Emna Everard meer dan 25 werknemers, is ze gekozen tot manager van het jaar in de categorie Entrepreneur bij de Top Management Awards en is haar webshop Kazidomi een van de grootste spelers op het gebied van biologische en gezonde producten. Wat is de succesfactor van haar business, wat voor leider is ze en wat zijn haar tips voor andere ondernemers? Je leest het in ons interview met powervouw Emna.

Over Kazidomi

De één vindt het te duur, de ander weet niet waar te beginnen of heeft geen inspiratie. Gezond én duurzaam eten is, jammer genoeg, lang niet altijd zo makkelijk als je zou denken. Het is dan ook goed nieuws dat de online supermarkt Kazidomi, opgericht door Emna Everard, nu ook naar Nederland komt.

Waar biologisch en betaalbaar niet vaak samengaat doet dat het dus wel bij Kazidomi. Na succes behaald te hebben op de Belgische en Franse markt kunnen nu ook wij genieten van het vernieuwende concept met als missie: een gezonde levensstijl voordelig en gemakkelijk maken. Hoe de founder Emna Everard dat voor elkaar heeft gekregen, dat lees je hier.

Emna! Om te beginnen: hoe zou je een perfecte dag omschrijven?

 
‘Voor mij is een perfecte dag sowieso een actieve dag. Ik ben altijd in beweging, dus het moet productief zijn. Ik hou ook van dagen waarop ik verschillende dingen met elkaar heb kunnen combineren: een aantal werkgerelateerde prestaties, een beetje tijd voor familie of vrienden, sport en tot slot wat tijd met mijn lover, thuis.’

In 2016 heb je een webshop gelanceerd die betaalbare en gezonde producten aanbiedt. Waarom is Kazidomi wat mensen nodig hebben anno 2021 ??

‘Ik denk dat er niet eens een twijfel over bestaat dat onze manier van consumeren een ondraaglijke last is (geweest) voor de planeet, onze gezondheid en producenten wereldwijd.

Maar, dat hóeft niet zo te zijn! Als westerse samenleving gaven we de voorkeur aan kwantiteit boven kwaliteit, het liefst voor de laagst mogelijke prijs. We keken de andere kant op wat betreft de productieomstandigheden van ons voedsel en andere boodschappen.

Maar tegenwoordig zijn de meeste mensen gelukkig tot het besef gekomen dat we dit echt moeten veranderen. De urgentie is er, maar ze weten vaak gewoon niet echt waar te beginnen. ‘Hoe ziet een beter leven eruit? Is het niet te duur voor mij?’.
Dat is waar Kazidomi om de hoek komt kijken. We willen mensen laten zien hoe we in de toekomst moeten leven als we een balans willen vinden tussen het milieu en een verbeterde gezondheid.’

Dat klinkt goed. Maar, wat onderscheidt Kazidomi van andere online supermarkten?

 

‘Er zijn een paar grote verschillen. De eerste is ons uitzonderlijke productassortiment: wij gaan alleen voor het beste van het beste, met een aantal hele innovatieve en zeldzame merken waarvan wij vinden dat ze het verdienen om bekend te worden.
Ten tweede richten we ons op een betaalbare aanpak, we willen dat het kopen van biologische gezonde producten voor iedereen toegankelijk is, en niet alleen voor de rijkere. Dat maken we mogelijk door middel van ons lidmaatschap, waarbij we kortingen tot wel 50% bieden op sommige producten.

‘Het ondernemersgeheim is om het potentieel je personeel te begrijpen’

Ten slotte geloven we in het delen van informatie aan mensen. Onwetendheid is eigenlijk de grootste belemmeringen voor mensen om gezonder te gaan leven. Want, waar begin je nou eigenlijk met duurzaam en biologisch eten? Die informatie delen we in artikelen, recepten en video’s om ze te helpen bereiken wat ze willen.’

 
inteview emna everard - betaalbare duurzame producten - vegan supermarkt - biologische producten online kopen - kazidomi

 

Je was pas 23 toen je moest onderhandelen met grote investeerders. Vorig jaar haalde je een 4e kapitaalronde binnen: ditmaal een investering van 6 miljoen euro. Wat zijn jouw onderhandelingstips voor vrouwen van onze leeftijd?

‘Vertrouw jezelf. Voor mij was de grootste uitdaging niet om anderen te overtuigen, maar om mezelf te overtuigen. Ik twijfelde altijd aan mijn capaciteiten, mijn geloofwaardigheid, mijn situatie en andere dingen. Mensen voelen dat, en ze willen niet investeren in iemand die er onzeker uitziet.

Als je zelfverzekerder bent, is dat ook voelbaar voor degene tegenover je. Als je – zoals in mijn geval – gelooft dat je de manier waarop mensen eten kunt veranderen, gaan anderen dat ook geloven. Ze zullen er deel van willen uitmaken. Niet allemaal, maar sommige wel, en dat is alles wat je nodig hebt. Dat zelfvertrouwen opbouwen is voor de een makkelijker dan voor de ander. Wat mij helpt if gewoon oefenen, met veel verschillende mensen praten en feedback vragen.’

Wat was in de afgelopen jaren de grootste uitdaging voor jou en Kazidomi? Is er ooit een moment geweest waarop je alles wilde opgeven?

 
‘Er zijn zeker moeilijke momenten geweest, maar dat hoort bij. Ik kan me niet herinneren dat ik er ooit echt aan heb overwogen om het op te geven, ook al waren er zéker een paar uitdagende momenten.
 
Voor mij is het moeilijkste deel van ondernemerschap de omgang met mensen, dat lastig is omdat niemand je dat leert. Je moet het zelf leren, maar de fouten die je maakt hebben invloed op mensen én ze kosten tijd om te begrijpen en corrigeren. Je wil controle houden, je stress niet met je team delen én transparant blijven. Ik heb het geluk met een fantastisch team die me veel feedback hebben gegeven en me hebben gesteund om groeien, net zoals ik hen heb geholpen.
 
Succesvolle ondernemingen zijn geen one-(wo)man show. Het ondernemersgeheim is om het potentieel je personeel te begrijpen, hen te helpen impact te leveren door de visie van het bedrijf met ze te delen, zodat zij je kunnen verrassen bij het creëren van slimme manieren om die visie te bereiken’
 
En als je terugkijkt op de afgelopen jaren van ondernemerschap, op welk moment ben je dan het meest trots?

‘De momenten waarop ik het meest trots ben zijn de momenten die we als team delen. Als ik denk aan die
groep ongelooflijk getalenteerde mensen. Dit motiveert me echt altijd om het avontuur voort te zetten.’
 
 
 
 
 
 
Dit bericht bekijken op Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Emna Everard (@emna.everard)

 

Hoe hoop jij dat de medewerkers jouw type leiderschap omschrijven?

 
‘Uit de feedback die ik krijg is mijn type leiderschap gebaseerd op vertrouwen en ondersteuning. Ik ken natuurlijk alle onderdelen van het bedrijf, want er is niet één taak die ik niet ooit zelf heb gedaan.
 
Ik empower mijn personeel graag en vertrouw er snel op dat ze de juiste dingen doen. Als ze voor uitdagingen komen te staan zal ik er zijn om ze te ondersteunen. Als het nodig is ben ik de beroerdste niet om mijn handen uit de mouwen te steken voor de meest gedetailleerde en operationele delen van het bedrijf, om een ​​goede klantenservice te garanderen. Niemand zal dus raar opkijken als ik zelf bestellingen aan het inpakken ben om telefoontjes van klanten beantwoord.’

 

Ik ben benieuwd: wat zijn je 5 favoriete Kazidomi-producten aller tijden? Wat zou je iedereen aanraden om te proberen?

 
Goede vraag!
  • De Chokodomi, onze chocopasta is echt geweldig
  • Onze tamari-amandelen zijn aardig verslavend
  • Onze granola (The Nutty) is mijn dagelijkse ontbijt
  • Gimber is een fantastisch merk, ik kan dat de hele dag door drinken
  • De Evolve Haarolie is mijn geheime favoriet in ons beauty-assortiment

‘Ik denk niet dat gender enig verschil zou moeten maken.’

Tot slot: welk advies zou je andere vrouwelijke ondernemers mee willen geven?

‘Je bent geen vrouwelijke ondernemer. Je bent ondernemer. Jouw kans op succes is net zo groot als die van ieder ander, en als je de passie heeft, zul je altijd een manier vinden om te slagen.

Ik zie zoveel jonge vrouwen een bedrijf starten en het gaat zo vaak over geslacht, maar ik denk niet dat gender enig verschil zou moeten maken. Voor mij heeft het gevoelsmatig geen verschil uitgemaakt dat ik vrouw ben. Ik denk juist dat de samenleving klaar is voor jonge, ambitieuze vrouwen die hun bedrijf starten!’
 

Volg de powervrouw
Emna Everard op Instagram en check Kazidomi voor het leukste aanbod aan biologische en duurzame producten.
CategoriesDrankje met